Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowa pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni powstaje w fińskiej stoczni. Zobacz wodowanie Ursy

Nowa pogłębiarka o nazwie Ursa, która wejdzie w skład specjalistycznej floty Urzędu Morskiego w Gdyni, została zwodowana w fińskiej stoczni w Uusikaupunki. Statek będzie przeznaczony do bieżącego utrzymania drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej, przez Zalew Wiślany, do portu w Elblągu. Budowa pogłębiarki finansowana jest w ramach wieloletniego programu, obejmującego m.in. kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną (już gotowy), drogę wodną przez Zalew Wiślany oraz rzekę Elbląg.
Ursa, pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni
Nowa pogłębiarka została już zwodowana, do eksploatacji powinna wejść w I kwartale roku 2024

Autor: Urząd Morski w Gdyni

Ursa zwodowana! To nowa pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni

Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, w marcu 2022 roku podpisano umowę na budowę nowej pogłębiarki o wartości 116,5 miliona złotych. Statek powstaje w fińskiej stoczni Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. Stocznia znajduje się w miejscowości Uusikaupunki na zachodnim wybrzeżu Finlandii, specjalizuje się w budowie małych i średnich jednostek o dużym stopniu specjalizacji, od łodzi roboczych po promy i okręty wojenne. Na rynku obecna jest od roku 1987.

PRZECZYTAJ TEŻ: Droga wodna do portu w Elblągu coraz droższa. Rząd zwiększy budżet inwestycji

Położenie stępki pod nową pogłębiarkę dla Urzędu Morskiego w Gdyni nastąpiło w październiku ubiegłego roku. Nie trzeba było nawet 12 miesięcy, by osiągnąć zaawansowanie budowy wystarczające dla wodowania. Teraz Ursa przechodzić będzie prace wykończeniowe, potem próby na uwięzi oraz w morzu. Zaawansowanie budowy szacowane jest obecnie na 70 procent. 

– Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowa pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Zadania

Statek przeznaczony będzie przede wszystkim do obsługi drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej o długości ponad 20 km, która będzie wymagać bieżącego utrzymywania odpowiedniej głębokości toru wodnego. Pogłębiarka zostanie też wykorzystana do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich.

Nowa jednostka ma długość 62 m, szerokość 12 m, maksymalne zanurzenie to 3,9 m. Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody dla tej pogłębiarki wynosi 18 m, pojemność ładowni – 950 m sześc. Prędkość minimalna w stanie zanurzenia ładunkowego to 8 węzłów.

PRZECZYTAJ TEŻ: Przybywa jednostek płynących przez przekop Mierzei Wiślanej. Dominują jachty

Kontrakt na budowę Ursy obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.

– Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama