Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Szlakiem latarni morskich nad Bałtykiem. Doskonały pomysł na pobyt nad morzem!

Szlak Latarni Morskich to 17 czynnych obiektów, położonych na całym polskim wybrzeżu Bałtyku. I choć kilku z nich nie można zwiedzać, to i tak warto je zobaczyć.
Latarnie morskie na Pomorzu
Szlak Latarni Morskich nad Bałtykiem to 17 czynnych obiektów. Nie wszystkie można zwiedzać, ale i tak warto je zobaczyć

Autor: Wikipedia

Latarnie morskie na polskim wybrzeżu (od wschodu na zachód)

Majówka, a potem wakacje – to doskonały czas na pobyt nad morzem. I nawet jeśli uwielbiamy leżeć na plaży, to warto poświęcić nieco czasu na poznanie atrakcji, które spotkamy tylko nad morzem. Ze względu na położenie i ciekawą architekturę będą dużym przeżyciem turystycznym – a gdziekolwiek nad morzem będziemy – do którejś z nich zawsze będzie blisko. Przy tym każda z nich to nie tylko atrakcja widokowa, ale też dziedzictwo techniczne i marynistyczne, każdy więc znajdzie coś dla siebie.

Reklama
CZYTAJ TEŻ: Polskie Stonehenge i polowanie z aparatem na foki. Co warto zobaczyć na Pomorzu?

Zapraszamy do wybrania się szlakiem polskich latarni morskich!

(fot. wikimedia.pl)

Szlak Latarni Morskich to 17 czynnych obiektów, położonych na całym polskim wybrzeżu Bałtyku. I choć kilku z nich nie można zwiedzać, to i tak warto je zobaczyć. Zaletą tego szlaku jest to, że sami decydujemy, ile latarni i w jakim okresie będziemy zwiedzać – możemy zrobić sobie wakacyjną wyprawę samochodową lub rowerową przez ponad 600 km wybrzeża, oglądając po kolei wszystkie latarnie, możemy też oglądać je, będąc w okolicy. Można zacząć od wschodu, czyli od latarni morskiej w Krynicy Morskiej na Mierzei Wiślanej lub od zachodu – od latarni w Świnoujściu, albo od jakiejkolwiek innej latarni.

Latarnia morska w Krynicy Morskiej (wysokość wieży: 26,5 m)

Funkcjonuje od 1895 r. W maju 1945 r., zaminowana przez wycofujących się Niemców, latarnia uległa zniszczeniu grzebiąc pod swoimi gruzami kilku radzieckich żołnierzy. Odbudowana po wojnie, działa ponownie od 1951 r. Ma stożkowy kształt i jest wykonana z prefabrykowanych bloczków betonowych. 

(fot.  Henryk Bielamowicz/wikipedia)

Do 1997 r. pełniła także funkcję radiolatarni wysyłając rozpoznawczy sygnał „KM” (wg alfabetu Morse’a). Latarnia z Krynicy Morskiej nie wskazuje drogi do portu, a uzupełnia system oznakowania między Helem a Piławą.

Latarnia z Krynicy Morskiej została przedstawiona na znaczku pocztowym, wydanym przez Pocztę Polską w 2006 r.

Latarnia morska w Gdańsku – Port Północny (wysokość wieży: 56 m) 

To najmłodsza latarnia na polskim wybrzeżu - działa od 1984 r. Nie można jej zwiedzać – wewnątrz mieści się Kapitanat Portu. Spośród innych latarni wyróżnia się m kolorem – jest niebieska.

Latarnia morska w Gdańsku – Nowy Port (wysokość wieży: 27 m)

Zbudowana w 1894 r. ma kształt ośmiokątnej wieży z ciemnoczerwonej licowanej cegły. Była pierwszą latarnią morską nad Bałtykiem używającą światła elektrycznego. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia morska Gdańsk Nowy Port była jednocześnie wieżą pilotów portowych i mieściła na swym szczycie kulę czasu. Podniesienie i spadek kuli w każde południe pozwalało kapitanom statków stojących na redzie portu na dokładne nastawianie ich chronometrów okrętowych. W 2008 r. kula została zrekonstruowana: pokazuje codziennie czas o godzinach 12, 14, 16 i 18.

W 1984 r. latarnia zakończyła pracę, zastąpiona przez tę z Portu Północnego. Dopisano ją do rejestru zabytków i w 2004 r. udostępniono do zwiedzania. Jest jedyną prywatną latarnia morską w Polsce, w środku jest niewielkie muzeum.

Zabytkowa latarnia morska w Sopocie (wysokość wieży: 30 m)

Sopocka latarnia morska to w rzeczywistości przebudowany w latach 1903-4 komin Instytutu Balneologicznego. Formalnie od 1999 r. nie jest już latarnią morską, stanowi znak nawigacyjny w systemie żeglugi morskiej , jest też wieżą widokową na molo i część Sopotu.

Latarnia morska Hel (wysokość wieży: 42 m)

To ośmiokątna wieża z czerwonobrunatnej licowanej cegły, zwężająca się ku górze, na jej dachu jest jedna z helskich anten radiowych. Taras widokowy umieszczone na wysokości 39 m. Latarnia zastąpiła po II wojnie światowej poprzednią, zbudowaną na przełomie XVIII i XIX w.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Warto wiedzieć, że zanim w Helu powstała jakakolwiek latarnia, to ok. 1647 roku zbudowano na cyplu specjalny drewniany żuraw z zawieszonym na nim żelaznym kotłem na węgiel. W okresie od 24 sierpnia do 3 maja ogień wskazywał drogę żeglarzom. W 1667 roku konstrukcja spłonęła, nowy zbudowano 500 kroków za ostatnimi zabudowaniami, nad samym brzegiem morza. Pierwsza murowana latarnia zaczęła działać w 1827 r., a żeby była lepiej widoczna, pomalowano ją w 1929 roku w biało czerwone poziome pasy. 

Latarnia morska w Jastarni (wysokość wieży: 13 m)

To jedna z mniejszych latarni morskich na polskim wybrzeżu. Pierwotnie służyła jako sygnalizator dźwiękowy dla latarni Stilo. Obecna powstała w 1950 r. w miejscu latarni zniszczonej na początku II wojny światowej. To jedna z dwóch polskich latarń morskich całkowicie metalowych, jest też najniższa na polskim wybrzeżu.

Nie jest udostępniona do zwiedzania. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia morska w Rozewiu (wysokość wieży: 33 m)

Ta najpopularniejsza i najstarsza polska latarnia stoi na Przylądku Rozewie. W środku jest małe muzeum z ciekawą ekspozycją modeli wszystkich polskich latarni. Była wielokrotnie podwyższana, obecnie jej konstrukcja to murowana podstawa i metalowa wieża.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia nosi imię Stefana Żeromskiego. Legenda, że Stefan Żeromski pisał tu powieść „Wiatr od morza”, to slowa jej długoletniego latarnika Leona Wzorka (był latarnikiem w latach 1920-1939). W rzeczywistości Żeromski faktycznie tylko zwiedził tę rozewską latarnię, a powieść napisał w Warszawie. Dla uplastycznienia tej legendy Wzorek zaaranżował w latarni nawet „pokój Żeromskiego” w którym miał mieszkać i pisać powieść. 

Latarnia morska Stilo w Osetniku (wysokość wieży: 33 m)

Stilo to jedna z najpiękniejszych latarni morskich w Polsce, ale też najmniej dostępnych. Znajduje się na zalesionej wydmie na wschód od Łeby, w pobliżu Lubiatowa. Działa od 1906 roku. U jej szczytu latarni są dwie galerie widokowe, w środku natomiast można obejrzeć wystawę fotografii. Jest pomalowana w trzy charakterystyczne pasy – czarny u dołu, biały pośrodku i czerwony na górze. Obok wieży stoi domek latarników.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

W miejscowych opowieściach pojawiają się historie o latarnikach ratujących rozbitków oraz wrakach odsłanianych po sztormach, takich jak duński statek z 1970 roku czy XIX-wieczne szkunery, których szczątki odkryto w latach 80. XX wieku. Jedna z legend wspomina o „białej damie” – duchu żony latarnika, który miałby pojawiać się na schodach w mgliste noce.

Latarnia została przedstawiona na polskim znaczku pocztowym, wydanym przez Pocztę Polską w obiegu od maja 2006 roku. Latarnia widnieje też w herbie gminy |Choczewo.

Warto wiedzieć, że w pobliżu latarni, 150 metrów od morza, znajdują się ruiny dawnego nautofonu, zbudowanego w połowie lat 50., a rozebranego w połowie lat 80. XX wieku.

Latarnia morska w Czołpinie (wysokość wieży: 25 m)

To jedyna latarnia zbudowana z dala od brzegu - jest położona w odległości ok. kilometra od brzegu, między Łebą i Rowami, na wysokiej wydmie na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Została udostępniona do zwiedzania dopiero w latach 90. XX w., ponieważ wcześniej w okolicy była Rakietowa Jednostka Wojskowa. Wizyta w latarni wymaga od turystów 1,5-kilometrowego spaceru lasem, ale rekompensuje go widok z jej tarasu – na ruchome wydmy, przybrzeżne jeziora Łebsko i Gardno oraz mierzeję oddzielającą jezioro Łebsko od morza.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnię zbudowano w latach 1872-75 i początkowo światło dawał spalany w niej olej, dopiero w latach trzydziestych XX w. podłączono tam elektryczność. Jej położenie na wydmie sprawia, że światło znajduje się na wysokości aż 75 m.

Latarnia morska w Ustce (wysokość wieży: 20 m)

To niewielka zbudowana w 1892 r. latarnia, stojąca u ujścia Słupi po wschodniej stronie falochronu. Składa się z ośmiokątnej wieży i niewiele niższego, przylegającego do niej budynku latarników. W 1993 ro. latarnia została dopisana do rejestru zabytków, na szczyt wieży prowadzą betonowe i metalowe schodki, a z galerii przez szyby można obserwować układ soczewek. W budynku latarni znajduje się też wystawa bursztynu.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Podobno w latarni żyje duch albo duchy nieszczęśników, którzy zginęli przez błędy latarników. Podczas sztormu słychać jęki, postękiwania i stukot, ale cichną, gdy pojawiają się turyści.

Latarnia morska w Jarosławcu (wysokość wieży: 33 m)

Zbudowano ją w 1838 r. w odległości 400 m od brzegu (dziś to samo centrum Jarosławca) i w pobliżu starych zabudowań, pozostałych po poprzedniej, zbyt niskiej latarni. Jest częścią kompleksu obejmującego m.in. domek latarników, oraz pomieszczenia gospodarcze. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

W 1993 roku latarnię wpisano do rejestru zabytków. Na szczycie wieży znajduje się taras widokowy, do którego prowadzą kamienne schody wewnątrz wieży - rozciąga się z niego widok na morze i dwa przybrzeżne jeziora.

Latarnia morska w Darłowie (wysokość wieży: 22 m)

Otwarta w 1715 r. w Darłowie jest jedyną na polskim wybrzeżu latarnią, zbudowaną na kształcie prostokąta. Najmniej więc przypomina klasyczną latarnię. Usytuowana jest tuż przy ujściu rzeki Wieprzy, przy wejściu do portu w Darłówku wschodnim. Stojące blisko brzegu budynki jesienią i zimą zalewa morska woda, przez co zimą ściany latarni są skute lodem.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia morska w Gąskach (wysokość wieży: 50 m)

Położona w centrum wsi Gąski latarnia została otwarta w 1878 r. Stoi 112 metrów od brzegu morskiego. Jest częsciowo wpisana do rejestru zabytków i udostępniona do zwiedzania. Na szczyt latarni prowadzą kręte, granitowe schody. Dostrzec z niej można Sarbinowo, Chłopy, Mielno i Unieście. U podstawy wieży znajduje się dom latarnika. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

W pobliżu przebiegają turystyczny Szlak Nadmorski oraz rowerowe: Szlak Wokół Bałtyku EV10 i Szlak Rowerowy Pałacowy.

Latarnia morska w Kołobrzegu (wysokość wieży: 26 m)

Położona w samym centrum uzdrowiska, przy promenadzie z muzeum i kawiarnią w środku, latarnia jest popularnym wśród turystów miejscem. Obecna konstrukcja kołobrzeskiej latarni pochodzi z 1945 r. (wysadzili ją niemieccy saperzy, odbudowano ją zaraz po wojnie), jednak jej historia sięga XVIII w. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Zbudowano ją na dawnym forcie, ma nawet kształt wieży obronnej, a w pobliżu ustawiona jest armata, przypominająca historię wieży, oraz tablice upamiętniające rybaków, którzy zginęli na morzu.

W 2005 roku stylizowany wizerunek latarni morskiej w Kołobrzegu znalazł się na rewersie monety okolicznościowej NBP o nominale 2 zł.

Latarnia morska w Niechorzu (wysokość wieży: 45 m)

Ze względu na położenia na 20-metrowym klifie uważana jest za najpiękniejszą latarnię w Polsce. Ma też nietypowy przekrój – początkowo jest czterokątny, przechodząc potem w ośmiokąt. Wpisana do rejestru zabytków, zachowała swój pierwotny wygląd oraz charakter. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia jest udostępniona dla zwiedzających, jednak trzeba pokonać ponad 200 schodów, prowadzących na jej szczyt. Warto, bo rozciąga się z niego widok na Niechorze, Rewal i cała okolicę. W 2023 na placu przed latarnią odsłonięto pomnik latarnika, upamiętniający wszystkich latarników pracujących w Latarni Morskiej Niechorze

Latarnia w Niechorzu jest jedną ze stacji brzegowych monitorującego ruch statków systemu AIS-PL HELCOM.

Latarnia morska Kikut (Wisełka w Wolińskim Parku Narodowym; wysokość: 18 m)

Zbudowana w 1826 r. jako wieża orientacyjno widokowa, dopiero w 1962 roku została przerobiona na latarnię morską. Ma tylko 18 metrów, ale ze względu na położenie na 75-metrowym klifie jest uznawana za jedną z najwyższych latarni polskiego wybrzeża. Nie jest dostępna dla zwiedzających – ze względu na jej pełne zautomatyzowanie. 

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Latarnia morska w Świnoujściu (wysokość wieży: 65 m)

To najwyższa i jedna z najstarszych latarni w Polsce i jedna z najwyższych latarń morskich na świecie. Powstała w 1854 r., na prawym brzegu Świny. W przylegającym do latarni budynku znajduje się muzeum latarnictwa i ratownictwa morskiego.

(fot. Tomasz Lerczak/wikipedia)

Do XX wieku była to ośmiokątna wieża wysokości prawie 65 metrów, z żółtej cegły. Została mocno zniszczona w czasie II wojny w wyniku alianckich nalotów. Stopniowo ją naprawiano, a po generalnym remoncie na przełomie 1999 i 2000 roku latarnię otwarto ją dla turystów.

W tej chwili można się do niej dostać wyłącznie od strony wody, korzystając ze stateczków wycieczkowych. 13 kwietnia 2023 r. prowadząca do latarni ul. Ku Morzu w Świnoujściu jest zamknięta na wniosek Straży Granicznej oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z wprowadzeniem zamkniętej strefy wokół gazoportu w Świnoujściu.

Warto wiedzieć, że dodatkowe dwie latarnie morskie, utrzymywane przez polskie stacje polarne, znajdują się poza granicami Polski. To Latarnia Morska Arctowski na Wyspie Króla Jerzego w Archipelagu Szetlandów Południowych, na Antarktydzie oraz Latarnia Morska Hornsund na Spitsbergenie w archipelagu Svalbard, na północ od Norwegii.

Światło nawigacyjne umieszczone na wieży widokowej w Sopocie i oraz na główkach portów we Wladysławowie, Nowym Porcie czy na Westerplatte, choć mają „latarnianą budowę” wieży z laterną i nazywane są latarniami morskimi, nie są latarniami morskimi w sensie nawigacji, a ich światła mają niewielki zasięg. 

Reklama
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama