Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w cieniu wojny w Ukrainie i będzie ona jednym z powracających tematów, zarówno na ekranie, jak i podczas towarzyszących festiwalowi spotkań i dyskusji.
– Wolność jest wymagająca, oczekuje od nas siły i odwagi. Po 24 lutego publiczna debata o wolności, często teoretyczna, nabrała dramatycznie konkretnego wymiaru – mówi Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS ds. kultury obywatelskiej. – Nasi bracia Ukraińcy w tragiczny sposób doświadczają utraty: bliskich, domu, części kraju, bezpieczeństwa i stabilnej, przewidywalnej przyszłości.
– Program filmowy tegorocznej edycji AAFF można scharakteryzować hamletowskim pytaniem „Być albo nie być”. Kwestia ta powtarzana jest w licznych odmianach we wszystkich konkursowych filmach – dopowiada Artur Liebhart, kurator programu filmowego AAFF. – Filmy 16. All About Freedom Festival wskazują na osobiste, wewnętrzne uwarunkowania naszego życia. To w nas toczy się wojna światów i od nas zależy jej ostateczny wynik.
All About Freedom. Festiwal dla dorosłych i dzieci
Festiwal otworzą pokaz tegorocznego zdobywcy Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – filmu „Silent Twins”, i rozmowa z reżyserką – Agnieszką Smoczyńską. Zobaczyć będzie można także inny wyróżniony w Gdyni film „Chleb i sól” Damiana Kocura, a także ukraińskiego kandydata do Oscara, dokumentalny „Syndrom Hamleta” w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego.
Dwa z 20 festiwalowych filmów będą miały w Gdańsku polską premierę. Oba to dokumenty: „Sekretny alfabet” w reż. Violet Du Fenga o tajnym języku chińskich kobiet, oraz litewsko-francusko-niemiecki „Mariupol 2” w reż. Mantasa Kvedaravičiusa, który będzie zamykał AAFF w niedzielę, 15 października o godz. 18:00.
PRZECZYTAJ TEŻ: Była ulubienicą kruka i matkowała rysiowi. „Simona” już w kinach
Dwukrotnie podczas festiwalu zostanie pokazany dokument „Simona”, autorstwa Natalii Korynckiej-Gruz (po pierwszej projekcji spotkanie z reżyserką). Bohaterką tego filmu jest Simona Kossak, badaczka przyrody, która żyjąc w leśniczówce w sercu Puszczy Białowieskiej stała się w latach 70. XX wieku pierwszą polską ekolożką-aktywistką.
W ogrodzie zimowym prezentowana będzie wystawa fotograficzna „Zoopsychologia” – portrety Simony, autorstwa jej wieloletniego partnera Lecha Wilczka. A południami i wieczorami ekspozycji będzie towarzyszyć środowisko dźwiękowe, stworzone przez Alexa Gruza do filmu „Simona”.
Pięć filmów – trzy dokumenty i dwie fabuły, bierze udział w konkursie o Nagrodę Prezydent Gdańska w wysokości 30 tys. złotych i o Nagrodę Publiczności.
Wykład mistrzowski podczas festiwalu wygłosi najbardziej znana i ceniona za granicami kraju polska reżyserka i scenarzystka Agnieszka Holland – „Czy twórca ma obowiązki wobec współczesności”.
PRZECZYTAJ TEŻ: Film „Chleb i sól” podzielił widownię gdyńskiego festiwalu
W środę i w czwartek (12 i 13 października) dziecięca odsłona festiwalu. Organizatorzy zapraszają uczniów klas 5 i 6 szkół podstawowych oraz dzieci. Najpierw odbędzie się pokaz filmu „Abe” (2019) o 12-letnim palestyńskim chłopcu, który chce zostać szefem kuchni i łączyć ludzi poprzez gotowanie, a później warsztaty „Co nas zbliża, co nas oddala”. Bilety dystrybuowane są przez stronę ecs.gda.pl.
All About Freedom Festival. Jak kultura tworzy miasto?
Tegoroczną nowością festiwalu są sekcje tematyczne – Wobec człowieka i WOBEC przestrzeni. W ramach tego drugiego cyklu odbędą się też spacer po terenach stoczniowych z prof. Jackiem Dominiczakiem, architektem i urbanistą z gdańskiej ASP, i oprowadzanie po wystawie czasowej STOCZNIA z Anetą Lehmann, jedną z organizatorek festiwalu, specjalistką ds. projektów kulturalnych w ECS. Cykl zakończy rozmowa o tym, jak kultura tworzy miasto i jak kultura może odtworzyć miasto – „Miasto Marii. Siła w przyszłości”. Przybędą goście z Mariupola, zrównanego przez rosyjską armię z ziemią, którym agresor nie odebrał wiary, że odbudują swoje miasto.
– Europejskie Centrum Solidarności czuje się odpowiedzialne za zachowanie tożsamości miejsca, w którym narodziła się Solidarność, ruch społeczny, który oswobodził nas ze zniewolenia totalitarnym systemem – tłumaczy Patrycja Medowska. – Teren byłej Stoczni Gdańskiej im. Lenina podlega dziś drastycznym przekształceniom – powstaje nowa dzielnica miasta. Co dzieje się, jeśli ta modyfikacja dokona się w sposób nieumiejętny, z lekceważeniem cech wyróżniających daną przestrzeń spośród tysięcy innych? Jak zachować pamięć o tym, co ważne, jeśli śladów po tym już nie ma? Pokażemy filmy o przekształceniach terenów postindustrialnych jako ostrzeżenie – mamy przecież prawo do tożsamości przestrzeni, w której żyjemy – tej prawdziwej, nie zniekształconej.
Napisz komentarz
Komentarze