Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Mniej miejsc parkingowych pod nowymi blokami? Rząd pracuje nad ustawą

Przed budynkami mieszkalnymi często brakuje miejsc parkingowych, a może być ich jeszcze mniej. Rząd pracuje nad nową ustawą, która ma znieść wymóg budowy określonej liczby miejsc postojowych przy inwestycjach mieszkaniowych. Sprawdzamy, co może oznaczać ta zmiana.
samochody na parkingu
Nie możesz zaparkować pod blokiem? To teraz będzie jeszcze trudniej

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Nowe osiedla. Bloki. A przed nimi parkingi. Teraz deweloper stawiający budynki musi się trzymać wielu przepisów. Otrzymując zgodę na inwestycję, powinien zadbać o odpowiednią ilość zieleni i miejsc postojowych.

Reklama

Problem z parkingami narasta od lat

– Plan zagospodarowania przestrzennego właściwy dla danej dzielnicy czy osiedla określa, ile miejsc parkingowych ma przypadać na jedno mieszkanie. Wskaźniki miejsc postojowych mogą różnić się znacząco w poszczególnych miastach, dzielnicach, a nawet na osiedlach w jednym mieście. Jest to bowiem kwestia ustalana przez władze miejscowości, zwykle to jednak co najmniej 120 miejsc na 100 mieszkań – wyjaśnia na swojej stronie internetowej jedno z biur pośredniczących w sprzedaży nieruchomości.

Tyle że nie jest to do końca właściwy przelicznik. Ludzie mają po 2-3 samochody, a tymczasem na mieszkanie przypada 1,2 miejsca parkingowego. To sprawia, że osiedlowe trawniki są rozjeżdżane, samochody parkują „na zakazach” czy niebezpiecznie blisko wyjazdów z garaży podziemnych.

Jeżeli ktoś przyjedzie w odwiedziny, to też nie ma gdzie zostawić auta.

Nie możesz zaparkować pod blokiem? To teraz będzie jeszcze trudniej 

Tymczasem nadchodzi poważna zmiana. 

– Rząd planuje zniesienie wymogu budowy określonej liczby miejsc postojowych przy inwestycjach mieszkaniowych. Propozycja zmian wynika z projektu nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz innych ustaw, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – alarmuje dziennik.pl.

Chodzi o wykreślenie z prawa kluczowych zapisów: 

  • obowiązku zapewnienia co najmniej 1,5-krotnej liczby miejsc postojowych w stosunku do liczby mieszkań w nowej inwestycji
  • i wymogu budowy liczby miejsc postojowych równej liczbie mieszkań w przypadku inwestycji w obszarach śródmiejskich.

– Zmiana ta oznacza, że inwestorzy nie będą już zobligowani do realizacji parkingów na poziomie określonym w ogólnokrajowych przepisach – czytamy.

Pogłębi się parkingowy chaos?

Z drugiej strony, to rady gmin będą mogły określać liczbę miejsc postojowych. Będą przy tym brały pod uwagę kilka czynników:

  • rozwinięcie transportu publicznego,
  • dostępność dróg rowerowych,
  • gęstość zabudowy.
  • REKLAMA

Rządowa zmiana może mieć taki plus, jak np. więcej miejsca na zieleń. Ale nie trzeba być znawcą rynku, żeby się domyślić, iż skończy się to inaczej: więcej miejsca na mieszkania, mniejsze koszty budowy osiedla i problem z parkowaniem przed domem.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ted 10.03.2025 06:28
Deweloperzy lobbują ,żeby taniej budować.....a co ich obchodzą parkingi....bardzo zła wiadomość.

Reklama
Reklama
ReklamaZiaja włosy rosinna pielęgnacja
Reklama Ziaja włosy rosinna pielęgnacja