Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Gdańsk: Nikt nie ingerował w miejsce przechowywania rowerów Mevo

Prawie dwa tygodnie temu, w środę, 5 lutego, wybuchł potężny pożar hali dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Gdańsku, w wyniku którego kilkudziesięciu przedsiębiorców straciło dorobek swojego życia. Śledczy szukają obecnie śladów i przyczyn powstania ognia. Nie milkną jednak pytania m.in. o przechowywane w zabytkowej hali przedmioty, w tym elektryczne rowery Mevo i akumulatory.
pożar, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego, Gdańsk 2025
W wyniku pożaru, spaliło się 1500 rowerów Mevo, w tym ok. 1300 elektrycznych. Teraz potrzeba kilku miesięcy, by wyprodukować i dostarczyć nowe jednoślady na Pomorze

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Oprócz kilkudziesięciu przedsiębiorców z Gdańska, w pożarze hali dawnych Zakładów Naprawczych Taborku Kolejowego wielomilionową stratę poniosła też spółka CityBike Global, która jest operatorem systemu Mevo w Trójmieście i na Pomorzu. W wyniku pożaru, spaliło się 1500 rowerów, w tym ok. 1300 elektrycznych, oraz 1000 akumulatorów. Przechowywane one były w zabytkowym obiekcie, który miał drewnianą konstrukcję dachu. Powracają pytania, czy Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, a przez niego miasto Gdańsk, wiedzieli o tym oraz dali na to zgodę i przyzwolenie?

W hali na Przeróbce spaliło się 1500 rowerów Mevo

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamówił usługę polegającą na zarządzaniu i eksploatacji systemu roweru metropolitalnego. To hiszpański operator, tj. firma CityBike Global, jako właściciel rowerów, miał dowolność dotyczącą zawarcia umowy na przechowywanie rowerów. Ani Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, ani miasto Gdańsk nie podejmowały decyzji dotyczących przechowywania i zabezpieczenia rowerów ani akumulatorów.

Marcin Dybuk / zastępca dyrektora biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

Jak się okazuje, hala na Przeróbce nie była jedyną, z której korzystał operator Mevo.

Hala przy ul. Reja to główna hala logistyczno-operacyjna operatora systemu Mevo, spółki CityBike Global. Z tego miejsca odbywa się zarządzanie większością floty w gminach uczestniczących w projekcie Mevo, w tym przegląd rowerów, ich serwis oraz przygotowanie do sezonu letniego. Na kolejnej hali, w Gdyni, również są magazynowane rowery. b, z której korzystał nasz operator po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, była przez niego wykorzystana pierwszy raz – mówi Marcin Dybuk.

Kiedy będzie dostępna pełna flota rowerów Mevo?

Mieszkańcy zadają sobie też pytanie, czy jest szansa, aby 1 marca dostępna była pełna flota rowerów, czy będzie ona jednak ograniczona.

Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z naszym operatorem. CityBike Global prowadzi rozmowy z dostawcą rowerów, firmą Segway. Jest opracowywany szczegółowy plan działań w związku z pożarem. Czekamy na harmonogram dostaw od producenta. Rozmowy trwają. Wyprodukowanie i dostarczenie rowerów – ze względu na to, że jest to transport międzynarodowy – potrwa kilka miesięcy.

Marcin Dybuk / zastępca dyrektora biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

Czy konserwator zabytków musiał wydać zgodę na to, co można przechowywać w zabytkowej hali?

Skoro więc Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot nie ingerował w miejsce przechowywania i serwisowania floty rowerów, to czy Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał taką zgodę i czy w ogóle musiał to robić, by m.in. elektryczne rowery i inny sprzęt elektryczny czy elektroniczny mogły być magazynowane w hali o statusie zabytku?

Konserwator nie decyduje, jakie rzeczy składowane są w magazynie. Nie leży to w jego kompetencjach. Konserwator nie prowadzi też kontroli przeciwpożarowych, bo to leży w kompetencjach Państwowej Straży Pożarnej. W czasie kontroli urząd ochrony zabytków sprawdza, np., czy właściciel prawidłowo opiekuje się zabytkiem, a jego ewentualne działania nie prowadzą do degradacji substancji zabytkowej, np., czy nie skuwa oryginalnych kafli na klatce schodowej rejestrowego zabytku.

Marcin Tymiński / rzecznik prasowy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku


Więcej o pożarze hali na Przeróbce w Gdańsku

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama