Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ponad 58 milionów ton towarów przeładowano od początku roku w Porcie Gdańsk

Rok 2024 jest, jak dotąd, bardzo dobry dla Portu Gdańsk pod względem przeładunków. Przez trzy pierwsze kwartały przeładowano tam ponad 58 mln ton towarów. Dominowały paliwa płynne, ropa naftowa i produkty ropopochodne to ponad połowa całości przeładunków. Duże były również obroty ładunków drobnicowych oraz węgla, choć w tym ostatnim przypadku zanotowano duży spadek w porównaniu do roku 2023.
Naftoport, Port Gdańsk
Możliwości Naftoportu obliczane są na 36 mln ton ropy naftowej oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Wygląda na to, że w tym roku warunki te zostaną wykorzystane w całości

Autor: Port Gdańsk

Ten rok zapowiada się jako rekordowy w terminalu Naftoport w Gdańsku. 

  • Przez trzy pierwsze kwartały zanotowano tam około 30 mln ton przeładunków, to blisko 8 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. 

Możliwości Naftoportu obliczane są na 36 mln ton ropy naftowej oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Wygląda więc na to, że warunki te zostaną wykorzystane w całości. Wkrótce jednak wysokość przeładunków może jeszcze wzrosnąć, ponieważ spółka planuje budowę nowego, szóstego już, stanowiska przeładunkowego na 9 mln ton rocznie.

Tylko w tym roku w Porcie Gdańsk przeładowano już 58 mln ton towarów

  • W trakcie trzech pierwszych kwartałów tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 17,7 mln ton ładunków drobnicowych (wzrost rok do roku o 4,5 procent). 

Przeważają ładunki transportowane w kontenerach, które „przechodzą” przez terminal kontenerowy Baltic Hub

  • Znacznie spadły przeładunki węgla – było go 5,7 mln ton, przeważnie węgla importowanego. To mniej aż o 49 procent w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy roku poprzedniego.

– W tym roku mamy mniejszy wolumen przeładowanego węgla w stosunku do lat 2022 i 2023, kiedy to, w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, Port Gdańsk stał się centrum przeładunku węgla w Polsce – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 procent w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym, ze względu na mniejsze przeładunki węgla.

Jak wygląda sytuacja w przypadku innych ładunków masowych? Tutaj również Port Gdańsk notuje spadki, największe w przeładunkach: 

  • rudy żelaza (62 procent
  • i drewna (56 procent). 
  • W przypadku zboża spadek wynosi 2,5 procent, tych ładunków obsłużono ponad 2 mln ton.

Wyniki trzech kwartałów Portu Gdańsk dobrze ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka

– Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%), Porcie Gdynia – o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście – o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama