Po zakończeniu wakacji pociągi Żuławskiej Kolei Dojazdowej kursują jeszcze w czasie wrześniowych weekendów. Dlatego ze Sztutowa do Prawego Brzegu Wisły przez Stegnę, Jantar i Mikoszewo można jeszcze wybrać się w trakcie najbliższego weekendu, 17 i 18 września oraz 24 i 25 września. Potem nastąpi już zimowa przerwa.
Ze Sztutowa pociągi wyjeżdżają o godz. 8.45, 11.35, 14.25 i 17.15 (ten ostatni kurs tylko do Stegny). W powrotnym kierunku odjazdy następują o godz. 10.10, 13.50 oraz o 15.50. Szczegółowe godziny dojazdu na poszczególne przystanki znaleźć można na stronie internetowej ŻKD. Z powodu trwającego remontu mostu obrotowego w Rybinie w tym roku pociągi w ogóle nie kursują trasą z Nowego Dworu do Stegny.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Żuławska prywatna kolej w miniaturze przemierza przydomowy ogród
Wąskotorowa kolej na Żuławach zachowana została staraniem grupy miłośników i pasjonatów kolejnictwa, prowadzi ją Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekazała towarzystwu bardzo cenne urządzenia sterowania ruchem, które pozwolą na utrzymanie sprawnych i bezpiecznych przejazdów Żuławską Koleją Dojazdową. To pochodzące z linii kolejowej Toruń - Chełmża cztery elektryczne napędy zwrotnicowe, po dwie szafy aparatowe i bateryjne, pięć semaforów kształtowych, siedem sygnalizatorów drogowych i prostownik.
Dzięki temu możliwe będzie utrzymanie sprawnych przejazdów wąskotorową zabytkową Żuławską Koleją Dojazdową pod zarządem Towarzystwa. Ponadto nastąpi odtworzenie historycznej sygnalizacji kształtowej na wybranych posterunkach ruchu. PTMKŻ planuje w przyszłym roku na posterunku Rybina Most wymianę obecnych tymczasowych semaforów z napędem ręcznym na podarowane semafory z napędem elektrycznym. W dalszej perspektywie planowane jest ustawienie semaforów na stacji Stegna Gdańska. Sygnalizację świetlną planuje się uruchomić w 2024 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Jantarze.
To nie pierwsza darowizna PKP PLK dla Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. W 2020 roku przekazano elementy torów, m.in. 20 tys. śrub, o wartości ponad 17,4 tys. zł. Dzięki tym materiałom możliwy stał się remont Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Napisz komentarz
Komentarze