Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdańsk chce wynająć 10 autobusów na wodór. Rusza przetarg

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich standardowych, zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają zasilić flotę GAiT już w przyszłym roku i obsługiwać gdańskie linie przez dziesięć lat.
autobusy, Gdańsk

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

- Zgodnie z deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W 2022 r. dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych - standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem”.

Wyłonione w przetargu pojazdy mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy.

- Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście - dodaje Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję Co2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po naszym mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje.


Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu. Nowe pojazdy mają być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się ma wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować się będą także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Ponadto, autobusy mają być wyposażone w systemy liczenia pasażerów, monitoringu i klimatyzacji, a tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED, tak samo, jak oświetlenie pojazdów. Mają znaleźć się w nich także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

 

Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych zielonym wodorem.

- Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych - tłumaczy Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas. 

Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy, zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym wodorem” autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu ich pracy.

- Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem - mówi Maciej Lisicki. - Do czynienia mamy bowiem z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne, paliwo do tych pojazdów jest jeszcze trudno dostępne. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo, a należyte utrzymanie autobusów ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest przyjazna środowisku i mieszkańcom.

Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących środków własnych spółki pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym. Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie autobusy będą musiały zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama