Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdynia ratuje komunikację? 11 linii autobusowych do likwidacji

Aż 11 linii autobusowych zostanie zlikwidowanych w ramach przebudowy systemu komunikacji miejskiej w Gdyni. Od 30 stycznia autobusy będą kursować rzadziej albo wcale, jak w przypadku linii nocnych pomiędzy godziną 2. a 3.30. Władze miasta tłumaczą zmiany rosnącymi kosztami świadczenia usług przez przewoźników.
autobus elektryczny, Gdynia

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

11 linii autobusowych do likwidacji w Gdyni!

Tak drastycznych i niekorzystnych, z punktu widzenia pasażerów, zmian nie było w gdyńskiej komunikacji już dawno. Nowa oferta przewozowa ZKM wejdzie w życie 30 stycznia i, jak wynika z zapowiedzi jej organizatora, korekty dotkną rozkładów niemal wszystkich linii komunikacji miejskiej. Dodatkowo, aż 11 z nich zostanie zlikwidowanych. Są to: 

  • linia W z Pustek Cisowskich przez Śródmieście do Redłowa,
  • linia 21 obsługująca trasę pomiędzy Śródmieściem a Sopotem,
  • czy linia 30, łącząca Cisową z centrum,
  • a także linie nr: 20, 34, 163, 182, 196 i 320, oraz sezonowe G i 309.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdyni. Co oprócz likwidacji linii?

Na jakie jeszcze zmiany muszą przygotować się pasażerowie? Oto najważniejsze z nich:

  • W soboty w godz. 16.00-19.00 i w niedziele w godz. 10.00-19.00 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • W przypadku linii nocnych wprowadzona zostanie przerwa w ich funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2.00-3.30.
  • Na liniach 119 oraz 252 zostanie zmniejszona liczba kursów, z kolei zakres kursowania „125” zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.

W zamian, ZKM uruchomi dodatkowe kursy na liniach: 22, 114, 128, 140, 198 oraz 282. Oprócz tego, w planach jest wydłużenie kilku tras:

  • trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku – al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia,
  • zamiast do Placu Kaszubskiego, wybrane kursy linii 209 pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką,
  • w okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście- Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Jaki jest powód zmian w komunikacji miejskiej w Gdyni?

Władze miasta zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej tłumaczą nienotowanym w ostatnich latach wzrostem kosztów świadczenia usług przez przewoźników. Związane są one z cenami paliw, energii czy płac. Jak przekonują władze, mimo zwiększenia środków budżetowych na komunikację ze 166 mln zł w 2022 r. do 181 mln zł w 2023 r., a także zapowiedzi kolejnej podwyżki cen biletów, są one zmuszone do gruntownej przebudowy oferty przewozowej, która jest „ratunkiem komunikacji miejskiej”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Coraz bliżej instalacji systemu FALA na Pomorzu

– W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Po prostu, nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek Skarbu Państwa.

Opozycja krytykuje zmiany w komunikacji miejskiej w Gdyni

Decyzję władz krytykuje opozycja w gdyńskiej radzie miasta.

– Zmiany nie powinny iść w tę stronę, nawet mimo kryzysu, który nas doświadcza – przekonuje radny Marcin Bełbot z PiS. – Od wielu lat wskazujemy obszary działalności samorządu, na które środki powinny się zmniejszać. To szeroko pojęta promocja miasta oraz miejskie imprezy, które w budżecie zajmują ok. 20 mln zł. Na pewno Gdyni przydałoby się lepsze gospodarowanie miejskimi gruntami. Być może też, połączenie miejskich przewoźników, co pozwoliłoby wygenerować oszczędności w administracji. Mamy gdzie szukać pieniędzy, natomiast pan prezydent Wojciech Szczurek szuka ich w obszarach, które najbardziej doświadczą mieszkańców, czyli w komunikacji miejskiej. Zupełnie tego nie rozumiem, tym bardziej, że budujemy strategię zmiany przyzwyczajeń transportowych mieszkańców, chociażby poprzez poszerzanie strefy płatnego parkowania oraz likwidację niektórych parkingów.

Radny wskazuje, że, na skutek zmian, m.in. osiedle Demptowo zostanie, w praktyce, wykluczone komunikacyjnie. Zdaniem Marcina Bełbota, tak może się stać po zapowiadanej likwidacji linii autobusowej nr 34.

– Likwidację próbuje się zasłonić zwiększeniem kursów linii 114, ale to nie uzupełni braków po „34” i nie pokryje się z trasami pożądanymi przez mieszkańców. Jest to bardzo przykre, ale mamy do czynienia z trendem zwijającym, jeśli chodzi o gdyńską komunikację miejską – twierdzi radny.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdyni. Szczegółowa lista

Szczegółowa reorganizacja tras i rozkładów jazdy zaproponowana przez ZKM wygląda następująco:

  • na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska – w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych,
  • na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje),
  • linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków,
  • część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli Kacze Buki – w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki,
  • na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi, w dominującym zakresie, wprowadzone zostaną trolejbusy,

PRZECZYTAJ TEŻ: Najdroższy bilet już powyżej 10 przystanków. „Zapłaci go większość”

  • trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego, autobusy linii 119 pojadą ulicami: Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego,
  • uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego,
  • dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina,
  • na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy – wykonywane dotychczas na linii 163.

Inne zmiany:

  • w soboty w godz. 16.00-19.00 i w niedziele w godz. 10.00-19.00 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut,
  • na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów,
  • zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych,
  • na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22.), zamiast do Dworca Morskiego, zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP,
  • linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta,

PRZECZYTAJ TEŻ: Kolejna podwyżka cen biletów. Nawet 6 zł za jeden przejazd

  • w związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana-Węzeł Franciszki Cegielskiej,
  • na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów,
  • na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2.00-3:30,
  • zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320, oraz sezonowe G i 309.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama