Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w sierpniu 2024 r.
– Po badaniu i ocenie ofert wyłonimy wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka od DW213 do S6 – informuje zespół prasowy GDDKiA. – W przypadku trasy od Lubiatowa do DW213, komisja przetargowa weryfikuje oferty.
11 firm chce zbudować drogę do elektrowni jądrowej. Chodzi o odcinek DW213-S6
- Najniższą ofertę na odcinek DW213-węzeł Łęczyce na S6 o wartości 199 995 570,92 zł złożyła Aldesa.
- Z kolei najwyższa oferta, na kwotę 289 656 820,24 zł, wpłynęła od Intercoru.
Wszystkie 11 ofert mieści się w budżecie GDDKiA, która na realizację tego zadania przeznaczyła 417 855 507,06 zł.

Głównym kryterium oceny ofert jest cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również inne kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:
- obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.),
- instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.).
Jak informuje GDDKiA, prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy.
– Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca) – wyjaśnia GDDKiA. – Umowę planujemy podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.
Dwa etapy budowy drogi do elektrowni jądrowej
Realizację tej inwestycji podzielono na dwa zadania:
- od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km)
- oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice-Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Pod koniec 2024 r. GDDKiA otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka Lubiatowo-DW213, a dla odcinka DW213-węzeł Łęczyce na S6 stało się to na początku tego roku.
Nowa droga poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Nowa trasa zwiększy też przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja ta będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Budowa drogi do elektrowni jądrowej ujęta w uchwale Rady Ministrów
Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Napisz komentarz
Komentarze