Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

11 firm chce wybudować kolejny odcinek drogi do elektrowni jądrowej

11 firm chce wybudować kolejny fragment drogi do elektrowni jądrowej. Mowa o odcinku od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Teraz GDDKiA wyłoni zwycięzcę przetargu.
budowa drogi
11 firm chce wybudować kolejny odcinek drogi do elektrowni jądrowej. GDDKiA wkrótce wyłoni wykonawcę

Autor: GDDKiA

Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w sierpniu 2024 r. 

– Po badaniu i ocenie ofert wyłonimy wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka od DW213 do S6 – informuje zespół prasowy GDDKiA. – W przypadku trasy od Lubiatowa do DW213, komisja przetargowa weryfikuje oferty.

11 firm chce zbudować drogę do elektrowni jądrowej. Chodzi o odcinek DW213-S6

  • Najniższą ofertę na odcinek DW213-węzeł Łęczyce na S6 o wartości 199 995 570,92 zł złożyła Aldesa.
  • Z kolei najwyższa oferta, na kwotę 289 656 820,24 zł, wpłynęła od Intercoru.

Wszystkie 11 ofert mieści się w budżecie GDDKiA, która na realizację tego zadania przeznaczyła 417 855 507,06 zł.

droga do elektrowni jądrowej
Planowany przebieg drogi do elektrowni jądrowej (źródło: GDDKiA)

Głównym kryterium oceny ofert jest cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również inne kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:

  • obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.),
  • instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.).

Jak informuje GDDKiA, prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy.

– Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca) – wyjaśnia GDDKiA. – Umowę planujemy podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.

Dwa etapy budowy drogi do elektrowni jądrowej

Realizację tej inwestycji podzielono na dwa zadania: 

  • od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km)
  • oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).

Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice-Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.

Pod koniec 2024 r. GDDKiA otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka Lubiatowo-DW213, a dla odcinka DW213-węzeł Łęczyce na S6 stało się to na początku tego roku.

Nowa droga poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Nowa trasa zwiększy też przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja ta będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Budowa drogi do elektrowni jądrowej ujęta w uchwale Rady Ministrów

Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama