Droga projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią atomową. Dla obu odcinków jednojezdniowej drogi o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) opracowane zostały dwa warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości.
– We wnioskach o uzyskanie decyzji środowiskowej wskazaliśmy jako preferowany wariant 2., w którym trasa omija Choczewko i biegnie bliżej miejscowości Kurowo – informuje GDDKiA.
Droga do elektrowni atomowej z decyzją środowiskową. Teraz wykonawcy i projekt
Następnym etapem prac po uzyskaniu DŚU (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie „Projektuj i buduj dla każdego z zadań”. Będą oni odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz innych niezbędnych opracowań. Po uzyskaniu ZRID, wydanego przez wojewodę pomorskiego, rozpoczną się prace budowlane.
Dwa zadania
W sierpniu 2024 r. ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo.
Inwestycję podzieliliśmy na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice-Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Trasa o dużym znaczeniu
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywny dojazd nad Bałtyk.
– Ponadto nowa droga zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. przez obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś – zapewnia GDDKiA.
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Dla trasy od DW213 do węzła Łęczyce na S6 wciąż trwa procedura uzyskiwania DŚU. To kolejny krok do realizacji tej inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze