Bieżący rok zapowiada się jako rekordowy pod względem przeładunków w terminalu Naftoport. Przez trzy pierwsze kwartały zanotowano około 30 mln ton, to blisko 8 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Możliwości Naftoportu obliczane są na 36 mln ton ropy naftowej oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Wygląda więc na to, że warunki te zostaną wykorzystane w całości. Wkrótce jednak wysokość przeładunków może jeszcze wzrosnąć, ponieważ spółka planuje budowę nowego, szóstego już stanowiska przeładunkowego na 9 mln ton rocznie.
W trakcie trzech pierwszych kwartałów roku przeładowano 17,7 mln ton ładunków drobnicowych (wzrost rok do roku o 4,5 proc). Przeważają ładunki transportowane w kontenerach, które "przechodzą" przez terminal kontenerowy Baltic Hub. Znacznie spadły przeładunki węgla - to 5,7 mln ton, przeważnie węgla importowanego. To mniej w porównaniu do dziewięciu miesięcy roku poprzedniego aż o 49 proc.
- W tym roku mamy mniejszy wolumen przeładowanego węgla w stosunku do lat 2022 i 2023, kiedy to w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Port Gdańsk stał się centrum przeładunku węgla w Polsce – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla.
Jak wygląda sytuacja w dziedzinie innych ładunków masowych? Tutaj również Port Gdańsk notuje spadki, największe w przeładunkach rudy żelaza (62 proc.) i drewna (56 proc.). W przypadku zboża spadek wynosi 2,5 proc., tych ładunków obsłużono ponad 2 mln ton.
Wyniki trzech kwartałów dobrze ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka - Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%) Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost.
Napisz komentarz
Komentarze