Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Więcej pieniędzy na PKM Południe. Gdańsk dołoży ponad 220 mln złotych

Kwotą ponad 221 milinów złotych Gdańsk zamierza dofinansować budowę PKM Południe. Pieniądze zostaną zabezpieczone na wkład własny inwestycji - radni przegłosowali zmianę w Wieloletnie Prognozie Finansowej podczas czwartkowej sesji Rady Miasta.
Więcej pieniędzy na PKM Południe. Gdańsk dołoży ponad 220 mln złotych

Autor: mat. prasowe

Ponad 220 mln złotych  dodatkowo na PKM z budżetu Gdańska  

- To największy projekt infrastrukturalny i urbanistyczny w historii Gdańska – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki jeszcze przed sesją Rady Miasta. - Dlaczego robimy to w tym momencie? Jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do grudnia tego roku jest przedłużona procedura pozyskania środków z  programu Feniks, rozważamy aplikowanie do programu o dofinansowanie.

Pełne koszty przedsięwzięcia PKM Południe to ponad 2 miliardy złotych,  wsparcie dotacyjne jest niezbędne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki. 

PKM Południe: budowa dwóch odcinków   

  • Pierwszy etap to budowa nowej linii kolejowej na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do pętli Łostowice – Świętokrzyska. W ten etap włączona jest rozbudowa funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. 
  • Drugi odcinek to budowa nowej linii kolejowej od Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła komunikacyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła. Długość odcinków ma razem wynosić 7 kilometrów. 221,5 mln zł zostanie podzielone na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029. Tymi kwotami zostanie podwyższony kapitał zakładowym spółki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA

- Projekt budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na tym odcinku, to tak naprawdę przedłużenie SKM-ki do Kowal. Będzie to transport, który w krótkim czasie dowiezie nie tylko mieszkańców południowych dzielnic, ale też mieszkańców sąsiedniej gminy, zarówno do Gdańska Głównego, Wrzeszcza, Oliwy, Sopotu czy Gdyni – mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO w gdańskiej Radzie Miasta. - To epokowy projekt i myślę, że śmiało można powiedzieć, że jest to przykład, gdzie zgoda buduje. Buduje dobra współpraca samorządu na poziomie miasta, na poziomie województwa oraz współpraca z rządem.

PRZECZYTAJ TEŻ  PKM Południe może powstać do 2030 roku. Na razie wybrano projektanta

Dokumentacja dla nowych dróg

Równolegle z dokumentacją projektową dla kolei powstanie dokumentacja dla dwóch nowych dróg: 

  • ulicy Nowej Sandomierskiej (stanowiącej przekroczenie magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha) 
  • oraz drugiego etapu ulicy Nowej Świętokrzyskiej. 

Na początku 2026 r. Gdańsk planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy ulicy Nowej Sandomierskiej w konkursie ogłoszonym przez PKP PLK SA, ujętym w Krajowym Programie Kolejowym (Etap II). Limit dofinansowania wynosi 60 mln zł. 

- Południe Gdańska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rejon miasta. Potrzebuje bardzo dobrego transportu publicznego, co zapewni nam właśnie PKM Południe. – mówi radna Kamila Błaszczyk. - Nawet niewielkie zdarzenia mogą wpłynąć, że w tym rejonie miasta pojawiają się korki samochodowe, a PKM Południe będzie dla mieszkańców dobrą, komfortową i szybką alternatywą w dotarciu do szkoły, miejsca pracy czy do centrum miasta.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

no dobry pan... 28.09.2024 17:45
Dlaczego region ma ponownie robić Gdańskowi prezent. Tym bardziej, że nie bardzo go chce? Dlaczego zaczyna się od najtrudniejszego i najbardziej kosztownego wariantu? Tak skomplikowanego ze praktycznie uniemożliwionego przez decyzje Adamowicza? Chyba tylko po to, aby uzasadnić wysoki koszt dokumentacji, która natychmiast wyląduje w szufladzie, bo na realizacje praktycznie nie ma szans. To takie samorządowe "perpetum mobile", jedną ręką blokować i psuć a druga pracowicie i kosztownie naprawiać.

Reklama
Reklama