Ponad 220 mln złotych dodatkowo na PKM z budżetu Gdańska
- To największy projekt infrastrukturalny i urbanistyczny w historii Gdańska – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki jeszcze przed sesją Rady Miasta. - Dlaczego robimy to w tym momencie? Jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do grudnia tego roku jest przedłużona procedura pozyskania środków z programu Feniks, rozważamy aplikowanie do programu o dofinansowanie.
Pełne koszty przedsięwzięcia PKM Południe to ponad 2 miliardy złotych, wsparcie dotacyjne jest niezbędne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki.
PKM Południe: budowa dwóch odcinków
- Pierwszy etap to budowa nowej linii kolejowej na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do pętli Łostowice – Świętokrzyska. W ten etap włączona jest rozbudowa funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego.
- Drugi odcinek to budowa nowej linii kolejowej od Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła komunikacyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła. Długość odcinków ma razem wynosić 7 kilometrów. 221,5 mln zł zostanie podzielone na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029. Tymi kwotami zostanie podwyższony kapitał zakładowym spółki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA
- Projekt budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na tym odcinku, to tak naprawdę przedłużenie SKM-ki do Kowal. Będzie to transport, który w krótkim czasie dowiezie nie tylko mieszkańców południowych dzielnic, ale też mieszkańców sąsiedniej gminy, zarówno do Gdańska Głównego, Wrzeszcza, Oliwy, Sopotu czy Gdyni – mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO w gdańskiej Radzie Miasta. - To epokowy projekt i myślę, że śmiało można powiedzieć, że jest to przykład, gdzie zgoda buduje. Buduje dobra współpraca samorządu na poziomie miasta, na poziomie województwa oraz współpraca z rządem.
PRZECZYTAJ TEŻ PKM Południe może powstać do 2030 roku. Na razie wybrano projektanta
Dokumentacja dla nowych dróg
Równolegle z dokumentacją projektową dla kolei powstanie dokumentacja dla dwóch nowych dróg:
- ulicy Nowej Sandomierskiej (stanowiącej przekroczenie magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha)
- oraz drugiego etapu ulicy Nowej Świętokrzyskiej.
Na początku 2026 r. Gdańsk planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy ulicy Nowej Sandomierskiej w konkursie ogłoszonym przez PKP PLK SA, ujętym w Krajowym Programie Kolejowym (Etap II). Limit dofinansowania wynosi 60 mln zł.
- Południe Gdańska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rejon miasta. Potrzebuje bardzo dobrego transportu publicznego, co zapewni nam właśnie PKM Południe. – mówi radna Kamila Błaszczyk. - Nawet niewielkie zdarzenia mogą wpłynąć, że w tym rejonie miasta pojawiają się korki samochodowe, a PKM Południe będzie dla mieszkańców dobrą, komfortową i szybką alternatywą w dotarciu do szkoły, miejsca pracy czy do centrum miasta.
Napisz komentarz
Komentarze