Elektrownia atomowa w Choczewie. Zbudują konstrukcję morską do rozładunku
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, pierwsze postępowanie przetargowe dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.
- Urząd Morski w Gdyni dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej. Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych. Czas realizacji całego zamówienia to sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą – powiedziała Barbara Olczyk, wicedyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Tematem drugiego postępowania przetargowego jest opracowanie dokumentacji projektowej (wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego) pomostu ażurowego o długości około 1 km. Pomost ma służyć do rozładunku ponadnormatywnych, wielkotonażowych ładunków, nie nadających się do podzielenia na mniejsze elementy. Chodzi także o wielkogabarytowe urządzenia czy materiały niezbędne do budowy oraz eksploatacji elektrowni jądrowej. Łącznie z pomostem powstać ma droga techniczna do dalszego transportu ładunków.
- Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off - Loading Facility). Zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni. - Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
To nie wszystko. W ramach dokumentacji objętej aktualnymi postępowaniami przetargowymi powstanie także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostek pływających, która określi parametry jednostek, mogących bezpiecznie wykonywać manewry przy pirsie oraz wskaże minimalną bezpieczną asystę holowniczą i przeciwpożarową. Podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów. Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.
W obu postępowaniach otwarto już oferty, obecnie pracują nad nimi komisje przetargowe. Urząd Morski w Gdyni jest inwestorem budowy konstrukcji morskiej MOLF, w ramach wieloletniego programu, zapewniającego finansowanie kluczowych inwestycji, towarzyszącym strategicznym projektom inwestycyjnym.
Napisz komentarz
Komentarze