„Trasa Kaszubska" wpisuje się w międzynarodowy korytarz „Via Hanseatica”, który łączy miasta południowego Bałtyku – od Lubeki w Niemczech po Rygę na Łotwie. W Gdańsku na węźle Gdańsk Południe przebiega wspólnie z S7 i łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska. Dodatkowo już w tym roku połączy się też z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. Droga ekspresowa S6 to też ważne połączenie Szczecina z Trójmiastem.
Budowa trasy S6. Stan prac
Na terenie województwa pomorskiego obecnie trwa budowa pięciu ostatnich odcinków tej trasy, w sumie na długości ok. 70 km. Na jakim etapie są prace na poszczególnych odcinkach?
– Pod koniec 2022 r. oddaliśmy do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 42 km. Od 2023 roku prowadzimy prace na obecnie realizowanych odcinkach, które zostały podzielone na pięć zadań, tj. dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska oraz odcinki Słupsk – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie – informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Najbardziej zaawansowane prace są na rozbudowie obwodnicy Słupska. W latach 2008-2010 powstała jednojezdniowa trasa i obecnie jest ona rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Trwają roboty przy poszerzaniu starej południowej jezdni. Prace zaawansowane są w ponad 85 proc. Z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają latem. Wartość tej inwestycji - realizowanej przez firmę Strabag - to prawie 130 mln zł.
Przedłużeniem obwodnicy Słupska będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. Tu obecnie trwa budowa obiektów mostowych. W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Paprzycach (po obu stronach). Postęp prac na tym odcinku przekroczył już 50 proc. Wystąpiły tu jednak opóźnienia.
– W związku z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-24 oraz problemami z nielegalnymi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane, szacujemy, że oddanie do ruchu nastąpi w trzecim kwartale 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje firma NDI – informuje GDDKiA.

Kolejnym odcinkiem którym będą w przyszłości poruszać się kierowcy, będzie trasa między Bobrownikami a Skórowem o długości13 km. Na tym fragmencie powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Obecnie trwa budowa obiektów inżynierskich i układanie nawierzchni betonowej na trasie głównej. Zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc. Tu również termin oddania do użytku został przesunięty i to z czwartego kwartału 2024 roku na drugi kwartał 2026 r.
– W trakcie realizacji inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-2024. Ponadto prowadzone były dłuższe niż zakładano badania archeologiczne, co opóźniło przekazanie placu budowy. To wszystko spowodowało, że oddanie do ruchu nastąpi właśnie w drugim kwartale 2026 r – informuje GDDKiA.
Koszt budowy tego odcinka to prawie 285 mln zł (prace wykonuje firma Aldesa).
Również kolejny odcinek trasy Skórowo – Leśnice będzie oddany z opóźnieniem – i to sporym (z tych samych powodów co pozostałe). Zamiast pod koniec zeszłego roku dopiero w pierwszej połowie przyszłego gotowa będzie ok. 11 km droga, na której powstaje m.in. 25 obiektów inżynierskich, w tym 14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów, nowy węzeł Leśnice oraz para MOP-ów Darżewo. Nawierzchnia trasy głównej została wykonana w ok. 40 proc., a zaawansowanie całej inwestycji przekroczyło 65 proc. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje firma Intercor.
Najdłuższy, bo ponad 22-kilometrowy odcinek powstaje na trasie Leśnice – Bożepole Wielkie. Pozwoli ona na ominięcie Lęborka i połączenie z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Na tym fragmencie powstają trzy węzły: Lębork Zachód, Lębork Wschód i Łęczyce.
– Na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Dodatkowo na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z nową drogą krajową do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Wykonawca prowadzi intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka. Po przerwie zimowej kontynuowane jest układanie masy bitumicznej na trasie głównej – informuje GDDKiA.
Zaawansowanie robót wynosi tu blisko 80 proc. Po roszczeniach pogodowych oraz napotkaniu na fragmencie trasy odmiennych warunków gruntowych oddanie do użytku planowane jest również w drugim kwartale przyszłego roku (pierwotny termin to październik 2024 r). Wartość prac tego odcinka to 719 mln zł, a realizuje je firma Budimex.
Napisz komentarz
Komentarze