– Naszym celem jest wybór takich partnerów biznesowych, którzy zagwarantują bezpieczeństwo energetyczne i dynamiczny rozwój połączonych firm. Jesteśmy na ostatniej prostej etapu prowadzącego do podpisania umów z partnerami. Ustalony wspólnie z Komisją Europejską wydłużony termin na przekazanie dokumentów związanych z realizacją warunków zaradczych daje nam komfort dopracowania wszelkich niezbędnych formalności. To czas, który zamierzamy dobrze wykorzystać. Priorytetem jest przeprowadzenie transakcji w taki sposób, by była ona korzystna dla polskiej gospodarki, obu spółek i ich klientów oraz akcjonariuszy, którzy wierzą w sens biznesowy i powodzenie tego strategicznego projektu – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
PKN Orlen podaje, że fuzja obu spółek wpisuje się w strategiczny plan budowy silnego, multienergetycznego koncernu.
– Będzie on oparty o zdywersyfikowane źródła przychodów, zapewni bezpieczeństwo energetyczne Polski i z powodzeniem będzie w stanie przeprowadzić zadania wynikające z transformacji energetycznej – informuje w komunikacie PKN Orlen.
Przejęcie Lotosu przez Orlen. Jakie środki zaradcze zaproponował PKN Orlen?
Termin, jaki KE wyznaczyła przed zmianą decyzji na przedstawienie środków zaradczych, upływał 14 listopada 2021 r. Teraz został przedłużony o dwa miesiące (to już druga zmiana, wcześniej przełożony został z 14 stycznia 2021 r. na 14 listopada 2021 r.). Środki zaradcze to zobowiązania, jakie Orlen ma wypełnić, zanim KE wyda ostateczną decyzję o możliwości przejęcia Lotosu. W opinii KE, wypełnienie tych środków zapewni konkurencyjność rynku i nie wpłynie na poziom cen oraz dostępność paliw. Co zaproponował Orlen?
- Zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej.
- Zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowę nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.
- Uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską.
- Zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe.
- Sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliw do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce.
- Udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej.
- Zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.
– Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach – mówi Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Przejęcie Lotosu przez Orlen. Na jakim jest etapie?
Orlen poinformował, że obecnie, równolegle do realizacji warunków zaradczych, prowadzone są działania przygotowujące obie spółki do fuzji.
– Kluczowe w procesie połączenia obu firm były uchwały podjęte 14 października br. przez NWZA (Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy – dop. red.) Grupy Lotos, które umożliwiają przedstawienie środków zaradczych Komisji Europejskiej. Co ważne, uchwała wyrażająca zgodę na przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa z Grupy Lotos uzyskała poparcie akcjonariuszy reprezentujących prawie 90 proc. kapitału zakładowego na NWZA. Ta decyzja pozwoliła na wdrożenie 2 listopada br. wewnątrzgrupowej reorganizacji, polegającej na integracji w jednym podmiocie – Lotos Asfalt – całości kompleksu rafineryjnego. Wydzielenie rafinerii w Gdańsku to krok milowy do realizacji warunków zaradczych – podaje Orlen.
Etapy przejmowania Lotosu przez Orlen
2018 r.
- Luty – zainicjowano proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen. W tej sprawie podpisano list intencyjny ze Skarbem Państwa, który w gdańskiej spółce posiada 53,19% głosów na walnym zgromadzeniu.
- Kwiecień – PKN Orlen rozpoczął badanie due diligence w Grupie Lotos, aby kompleksowo zbadać kondycję przedsiębiorstwa.
- Listopad – PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępny wniosek o zgodę na koncentrację.
2019 r.
- Lipiec – PKN Orlen złożył w KE finalny wniosek o zgodę na koncentrację.
2020 r.
- 14 lipca – Komisja Europejska warunkowo zatwierdziła przejęcie Lotosu przez PKN Orlen. Zatwierdzenie uzależnione jest od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen. Termin był już dwukrotnie przesuwany. Pierwszy raz z 14 lipca 2021 r. na 14 listopada 2021 r. I obecnie – z 14 listopada 2021 r. na 14 stycznia 2022 r.
- Sierpień – PKN Orlen podpisał porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji gdańskiej spółki, a w konsekwencji przejęcia nad nią kontroli kapitałowej.
2021 r.
- Maj – PKN Orlen, Grupa Lotos i Ministerstwo Aktywów Państwowych podpisali porozumienie dotyczące struktury nowego koncernu multienergetycznego. Jego budowa ma odbywać się w formule połączenia trzech spółek: PKN Orlen, Lotos i PGNiG.
Napisz komentarz
Komentarze