PKM Południe, czyli 43 kilometry nowych linii kolejowych
PKM Południe połączy południowe dzielnice Gdańska oraz sąsiednie gminy z Gdańskiem Śródmieście. W ramach projektu zbudowane i wyremontowane zostaną 43 kilometry linii kolejowych (14 km nowych i 26 km istniejących). Powstaną też nowe przystanki. A wszystko po to, aby stworzyć dla pasażerów nowoczesny kolejowy transport publiczny zintegrowany z inną komunikacją zbiorową. Ma to być realna alternatywa dla transportu samochodowego – indywidualnego. Nowa infrastruktura ma pozwolić na jeszcze lepsze podróżowanie w osi Wejherowo – Reda – Rumia – Gdynia – Sopot – Gdańsk – Gdańsk Południe.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: PKM Południe – przełomowy projekt dla metropolii i regionu
W poniedziałek samorządowcy z województwa pomorskiego i miasta Gdańsk przy współudziale samorządowej spółki PKM SA podpisali umowę na realizację projektu PKM Południe.
- Ta umowa to kolejny duży krok przybliżający nas do realizacji projektu PKM Południe - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Tym projektem wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Zdecydowana większość z nich podczas konsultacji społecznych w 2022 roku nie mówiła „czy”, tylko kiedy PKM Południe powstanie. Zainteresowanie tą inwestycją jest ogromne.
PKM Południe. To największa inwestycja w historii Gdańska
Jak podkreśla prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, będzie to największa inwestycja w historii Gdańska.
- To największy do tej pory projekt inwestycyjny w Gdańsku i właśnie zrobiliśmy kolejny krok w stronę jego realizacji – mówi prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz. - Jest to projekt dużo większy i droższy niż budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki podpisanej umowie spółka PKM S.A. będzie mogła ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i na uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji. Jest to niezbędne m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie.
Epokową inwestycją nazywa ten projekt Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Nie boję się powiedzieć, że to epokowa inwestycja. Chcemy usprawnić transport zbiorowy do intensywnie zamieszkałych dzielnic. Dzięki naszej obecności w Unii Europejskiej będziemy mogli ten projekt fizycznie zrealizować. Jestem pewien, że o tej inwestycji będzie się mówić nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie – podkreślał podczas podpisania umowy Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Nie boję się powiedzieć, że to epokowa inwestycja. Jestem pewien, że o będzie się o niej mówić nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie
Mieczysław Struk / marszałek Pomorza
Zgodnie z zawartą umową Województwo Pomorskie i miasto Gdańsk będą współfinansować opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe, która ma powstać w latach 2023-2026. Jej szacunkowy koszt wynosi 50 mln zł, z czego 28 mln zł to wkład miasta.
Kolejnym krokiem będzie teraz ogłoszenie przez PKM SA przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska”, składającego się z trzech zadań.
- Zadanie kolejowe: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: budowa linii kolejowej nr 250 na odcinku Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale”.
- Zadanie drogowe nr 1: „Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską”.
- Zadanie drogowe nr 2: „Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie Węzła Kowale”.
Napisz komentarz
Komentarze