W styczniu skierowano do Komisji Europejskiej projekt "Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T". Dotację przyznano w pełnej sumie o jaką wnioskowano - to dokładnie 99 mln 586 tys. 250 euro. Fundusze pochodzą z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027.
- Realizacja tego projektu przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki tym inwestycjom ulegną poprawie: jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Przebudowywane nabrzeża będą dostosowane do potrzeb jednostek o większym zanurzeniu niż dotychczas, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym w pełni wykorzystując potencjał niedawno przebudowanego toru wodnego w Porcie Wewnętrznym – wyjaśnia Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rekordowy Port Gdańsk. Jest drugi na Bałtyku
Projekt przewiduje przebudowę czterech nabrzeży w porcie wewnętrznym o łącznej długości 1916 m razem z infrastrukturą podziemną i kolejową: Nabrzeża Wiślane, Bytomskie, Rudowe III oraz Węglowe. Są zlokalizowane wzdłuż Kanału Portowego i w Basenie Górniczym. Już ogłoszono przetargi na wykonanie robót budowlanych na Nabrzeżach Rudowym III, Bytomskim oraz Wiślanym, przetarg na Nabrzeże Węglowe ruszy w III kwartale roku.
Dzięki tym inwestycjom ulegną poprawie: jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Przebudowywane nabrzeża będą dostosowane do potrzeb jednostek o większym zanurzeniu niż dotychczas, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym w pełni wykorzystując potencjał niedawno przebudowanego toru wodnego w Porcie Wewnętrznym
Łukasz Malinowski / prezes Portu Gdańsk
W nazwie projektu znajdują się słowa o wdrożeniu systemu niskoemisyjnego OPS. Czym jest owe OPS? Od Onshore Power Supply - zasilanie statków z lądu. Podczas postoju statków w porcie wiele mediów dostarczanych jest z nabrzeży, w miejsce wyłączanych instalacji okrętowych. Zadanie studyjne polegać ma na opracowaniu m.in. analizy stanu zastosowania systemów OPS dla zasilania statków w energię elektryczną w czasie ich postoju w portach morskich, oceny stanu przystosowania statków morskich do zasilania w energię elektryczną z lądu, oceny zapotrzebowania na zasilanie statków w Porcie Gdańskim, powstać ma też plan wdrożenia tej technologii w Porcie Gdańsk.
Cała objęta projektem inwestycja powinna zostać zakończona w roku 2027.
Napisz komentarz
Komentarze