- To historyczna chwila. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezwykle ważna inwestycja drogowa w województwie pomorskim. To trasa, która usprawni układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego. Umożliwi szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta. Odciąży istniejący układ drogowy regionu, a tym samym poprawi jego dostępność transportową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane zwiększy również bezpieczeństwo ruchu drogowego - powiedział w czwartek na uroczystej inauguracji budowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek Chwaszczyno - Żukowo
Fragment drogi ekspresowej, którego realizację właśnie rozpoczęto połączyć ma Żukowo z Chwaszczynem oraz łączyć się z „ekspresówką” między Gdynią a Bożympolem Wielkim, która wkrótce zostanie oddana do ruchu. 16-kilometrowy odcinek wymagał będzie dokończenia węzła Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską), budowy pomiędzy krańcowymi miejscowościami węzła Miszewo oraz tzw. obwodu utrzymania drogi. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej – jak się dowiadujemy - zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych, a także sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą fragmentu obwodnicy łączącego Chwaszczyno i Żukowo jest firma Budimex.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Trasa Kaszubska. Kiedy otwarcie? Podglądamy postępy!
Odcinek Żukowo - Gdańsk Południe
W kolejce czeka drugi 16-kilometrowy odcinek, do którego realizacji potrzebna jest jeszcze decyzja o zezwoleniu Wojewody Pomorskiego. W czasie oczekiwania na zielone światło dla budowy, jej wykonawca - konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia – przygotowuje już zaplecze inwestycji. Jak tłumaczą urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na tych działkach, których właściciele wyrazili zgodę prowadzone są badania archeologiczne. W przyszłości fragment pomiędzy Żukowem, a węzłem Gdańsk Południe ma łączyć się z planowaną, ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa ( w ciągu DK20). Od Żukowa do Glincza Obwodnica Metropolitalna ma być dwujezdniowa, natomiast do miejscowości Lniska (na DK7) prowadzić ma jednojezdniowy fragment.
Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta
Jak przekonują drogowcy, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwolić ma też wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina oraz zapewnić dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, co odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe pojedziemy w 2025 r., a jej koszt szacowany jest na ponad 2 miliardy złotych. Początkowo trasa miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), ale w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na jej realizację w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Napisz komentarz
Komentarze