Uszkodzenie gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2, czego rezultatem było przedostanie się do Morza Bałtyckiego, a następnie do atmosfery wielu tysięcy metrów sześciennych metanu (podawane są, jak dotąd, wyłącznie szacunki), wywołało zrozumiałe zaniepokojenie o stan bezpieczeństwa żeglugi oraz gospodarki morskiej na całym Bałtyku. O spowodowanie uszkodzeń obwinia się powszechnie Rosję, lecz dochodzenie w tej sprawie może potrwać długo, choćby z powodu sporej głębokości, na jakiej znajdowały się instalacje obu gazociągów.
Zapewnienie bezpieczeństwa statków i portów odbywa się według międzynarodowego kodeksu ISPS (International Ship And Port Facility Security Code), czyli Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Statku i Obiektu Portowego. W naszym kraju odpowiednie ustalenia znajdują się też w szczegółowych ustawach. Kodeks zobowiązuje m.in. każdego armatora do posiadania planu ochrony statków i samego armatora.
Drugi poziom ochrony w trójmiejskich portach. Co to oznacza?
Wspomniany kodeks ISPS przewiduje trzy stopnie bezpieczeństwa:
- normalny,
- podwyższony
- i wyjątkowy.
PRZECZYTAJ TEŻ: UOKiK interweniuje ws. przeładunków w portach w Gdańsku i Gdyni
– Drugi poziom ochrony we wszystkich obiektach portowych będących w jurysdykcji Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wprowadzono 28 września – przekazała nam Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dotyczy to oczywiście w pierwszej kolejności portów w Gdyni i w Gdańsku, lecz pamiętać warto, że w gestii Urzędu Morskiego w Gdyni znajduje się też, na przykład, niedawno oddany do użytku Port Nowy Świat przy przekopie Mierzei Wiślanej.
PRZECZYTAJ TEŻ: Port Gdynia zakończył sezon statków wycieczkowych
W portach prowadzących przeładunki, gdzie odbywa się ruch pasażerów i załóg, podwyższony stopień bezpieczeństwa oznacza wzmożone kontrole ładunków oraz dokumentów osób schodzących na ląd, także bagaży pasażerów.
Drugi stopień bezpieczeństwa obowiązuje do odwołania.
Napisz komentarz
Komentarze