Sieć kolei wąskotorowych na Żuławach ściśle związana była z rolniczym charakterem tej krainy. Pociągi transportowały płody rolne, przykładem buraki przewożone do cukrowni. W drugą stronę przewożono opał, materiały budowlane czy do produkcji rolnej. Z tych samych torowisk korzystały wąskotorowe pociągi pasażerskie. Jeszcze pod koniec XX wieku można było przejechać „wąskotorówką” z Malborka Kałdowo do Nowego Dworu Gdańskiego, Stegny, Sztutowa czy Mikoszewa.
Koleje wąskotorowe nie wytrzymały konkurencji transportu samochodowego. Torowiska rozebrano, tabor zlikwidowano. Udało się zachować linię z Nowego Dworu Gdańskiego na Mierzeję Wiślaną, i część taboru. Wymaga remontów, napraw, modernizacji – jednym słowem – rewitalizacji.
– Korzystają z tej linii głównie turyści wypoczywający na Mierzei Wiślanej. A przecież kolej wąskotorowa może być ważnym elementem sieci transportowej regionu, koleją dojazdową, obsługującą część powiatu nowodworskiego. Ten projekt daje nadzieję nie tylko na modernizację, ale i na rozwój kolei – zaznaczył Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Będzie rewitalizacja kolei wąskotorowej na Żuławach
W ramach projektu zostanie wykonana dokumentacja przygotowawcza projektu rewitalizacji infrastruktury Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Obejmie ona odcinki:
- Prawy Brzeg Wisły-Stegna-Sztutowo,
- Stegna-Nowy Dwór Gdański-Nowy Dwór Gdański Cmentarz.
Kolejowe trasy zostaną szczegółowo zinwentaryzowane, natomiast eksperci przygotują studium wykonalności, które pokaże zakres niezbędnych do wykonania prac oraz ich koszt. Sporządzony będzie także raport oddziaływania na środowisko.
– Ten projekt to przejście z XIX do XXI wieku. Zupełnie nowe spojrzenie na układ komunikacyjny. Warto, aby Żuławy dostały najnowocześniejszy środek transportu o wysokim komforcie podróży. Jednym z elementów studium jest też sprawdzenie możliwości rozwoju sieci ŻKD. To np. wjazd pociągiem na wał wiślany w Mikoszewie czy przeprowadzenie kolei przez Stegnę i Sztutowo bliżej plaży – podkreślał Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, które odpowiada za ŻKD.
PRZECZYTAJ TEŻ: W drogę po Tczewie, mieście schodów i kolejarzy, jednym z najstarszych na Pomorzu
Dokumentacja obejmie 34 km linii kolejowych. Całkowita wartość projektu to 1,2 mln zł, z czego 1 mln zł stanowić będzie dofinansowanie ze środków unijnych – Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dokumentacja będzie gotowa do sierpnia 2023 roku.
Napisz komentarz
Komentarze