Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

856 mln zł na falochron osłonowy dla terminalu LNG w Porcie Gdańsk

856 mln zł chce przeznaczyć rząd na budowę falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk. Finansowanie zapisane jest w projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Planowany termin przyjęcia projektu to II kwartał 2022 roku. Inwestycja związana jest z planowaną w przyszłości budową terminalu LNG w porcie zewnętrznym w Gdańsku.
pływający terminal LNG w Kłajpedzie
Independence, pływający terminal regazyfikacyjny LNG (FSRU) w porcie w Kłajpedzie (fot. KN)

Inicjatorem projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” jest Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

– Poprzez budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego, w postaci falochronu osłonowego o długości ok. 1000 m i obiektów towarzyszących, możliwe będzie stworzenie stanowiska rozładunku LNG w postaci na stałe zacumowanego terminalu (pływającej jednostki regazyfikacyjnej FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit – dop. red.)). Dywersyfikacja dostaw gazu sprzyjać będzie rozbudowie systemu przemysłowego, umożliwiającego dostawy gazu ziemnego z kierunków północnego, zachodniego i południowego. Dostęp do odleglejszych geograficznie źródeł możliwy będzie poprzez inwestycje zabezpieczające możliwości magazynowe i regazyfikacyjne – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Nowa infrastruktura ma umożliwić uniezależnienie się Polski od jednego dostawcy gazu ziemnego. Pływający terminal regazyfikacyjny LNG (FSRU), jak zakłada projekt uchwały, służyć ma do przeładunku gazowców LNG o pojemności ładunkowej do 180 000 m3”.  

Inwestycja zakłada też „przygotowanie nabrzeża do rozładunku skroplonego gazu ziemnego na poziomie 6,0 mld Nm3/rok gazu, a w przyszłości zwiększenie do poziomu docelowego 12 mld Nm3/rok gazu ziemnego”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rośnie zaplecze Portu Gdańsk. Podpisano kolejną umowę

Zgodnie z rządowymi założeniami, nowa infrastruktura zapewnić ma dalszy rozwój portu w Gdańsku. Związane jest to z przygotowanymi przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdynia założeniami uwzględnionymi m.in. w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz w Programie rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku. Ich realizacja ma dostosować infrastrukturę portów do wymagań nowoczesnych systemów transportowych i przewidywanego intensywnego wzrostu obrotów w basenie Morza Bałtyckiego.

– Przesunięcie ruchu dużych statków do portu w Gdańsku pozwoli w dalszym ciągu rozwijać żeglugę turystyczną i rekreacyjną na trasach do portów Trójmiasta i na wejściu do portów na Zalewie Wiślanym oraz ograniczyć rosnące ryzyko nawigacyjne na Bałtyku. Jednocześnie przedmiotowa inwestycja przyczyni się do wzmocnienia roli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC w powiązaniu z intermodalną transeuropejską siecią transportową TEN-T – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Całkowity koszt falochronu osłonowego to 856 mln zł. Realizacja programu budowy jest przewidziana na lata 2022-2027.

Terminal FSRU w Gdańsku. Kiedy powstanie?

Za terminal FSRU w Gdańsku odpowiedzialny jest Gaz-System. Zgodnie z założeniami spółki, celem inwestycji jest „stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego”.

Pływająca jednostka FRSU ma zostać umiejscowiona na Zatoce Gdańskiej. Obecnie inwestycja jest w fazie przygotowawczej. Oddanie jej do użytku przewidziane jest na lata 2027/2028.

PRZECZYTAJ TEŻ: W Porcie Gdańsk poprawi się standard obsługi statków

– Terminal LNG w Porcie Gdańsk został wpisany w 2020 roku na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w sektorze energetycznym zgodnie z rozporządzeniem nr 347/2013 w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej. 19 listopada 2021 roku Komisja Europejska przyjęła projekt piątej listy PCI, na której także uwzględniony został terminal LNG w rejonie Gdańska. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE – informuje Gaz-System.

Gaz-System FSRU schemat

29 listopada 2021 r. Gaz-System rozpoczął pierwszą fazę procedury Open Season FSRU, której celem jest weryfikacja zainteresowania uczestników rynku mocą regazyfikacji terminalu FSRU. Chodzi o złożenie wiążących długoterminowych zamówień na korzystanie z usług regazyfikacji FSRU. Ma to uzasadnić realizację tego projektu przez Gaz-System.

Zainteresowanie pierwszą fazą procedury Open Season FSRU 30 marca 2022 r. potwierdziła spółka PGNiG.

PRZECZYTAJ TEŻ: Hamburg w Porcie Gdańsk. Sezon statków pasażerskich rozpoczęty

– Dzięki podpisanym kontraktom PGNiG będzie dysponowało wolumenem LNG gwarantującym bezpieczeństwo energetyczne Polski. Same kontrakty amerykańskie stanowią około 9 mld metrów sześc. W polityce dywersyfikacji istotne jest jednak nie tylko pozyskanie gazu, ale także posiadanie odpowiednich możliwości infrastrukturalnych pozwalających na jego import. Mamy także ambicje zwiększenia swoich udziałów na międzynarodowym rynku gazu, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego też decydujemy się na dodatkową rezerwację mocy regazyfikacyjnych. Nie ukrywamy, że planowaną gdańską jednostkę FSRU traktujemy priorytetowo – podkreśla Paweł Majewski, prezes PGNiG.

Nie tylko pływający terminal LNG

Pływający terminal to tylko część inwestycji planowanych przez Gaz-System. W ramach projektu spółka będzie także rozbudowywała Krajowy System Przesyłowy, co umożliwi rozprowadzanie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce. Prace projektowe obejmują obecnie trzy inwestycje:

  • gazociąg Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km, 

  • gazociąg Gustorzyn-Wicko, odcinek Gardeja-Kolnik o długości ok. 86 km,

  • gazociąg Gustorzyn-Wicko, odcinek Gustorzyn-Gardeja o długości ok. 128 km.

mapa gazociągów biegnących od teminalu LNG

Pływający terminal regazyfikacyjny LNG (FSRU) od 2014 r. ma Litwa. Jednostka Independence cumuje w porcie w Kłajpedzie.

Independence, pływający terminal LNG w Kłajpedzie

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama