Nowa płyta postojowa dla samolotów
20 marca Port Lotniczy Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej płyty postojowej samolotów. Nowa płyta ma zapewnić 15 dodatkowych stanowisk dla samolotów, których gdańskie lotnisko mieć będzie docelowo 45. Ponadto utworzone zostaną 3 nowe stanowiska do odladzania maszyn oraz część drogi kołowania samolotów do progu 11. To wszystko wyraźnie poprawi przepustowość lotniska oraz warunki pracy personelu. Ta część programu inwestycyjnego kosztować ma 105 mln zł i potrwać do roku 2028.
CZYTAJ TEŻ: Amerykańskie wojskowe "giganty" lądowały w Gdańsku. To rzadki widok na cywilnym lotnisku
Ponad 900 nowych miejsc parkingowych
Współczesne porty lotnicze borykają się często z problemem zapewnienia dostatecznej ilości miejsc parkingowych, mimo licznych udogodnień dla pasażerów w postaci połączeń kolejowych, autobusowych czy dojazdu na zasadzie kiss&fly. W grudniu ubiegłego roku Port Lotniczy w Gdańsku podjął już realizację nowoczesnego i ekologicznego carportu - zadaszonego parkingu, w którym zamiast połaci dachowych znajdować się będą moduły fotowoltaiczne. Ten carport dysponować będzie 930 miejscami parkingowymi, co powiększy łączną liczbę takich miejsc w pobliżu lotniska do 6,5 tysiąca. Farma fotowoltaiczna ma dostarczać rocznie blisko 2700 MWh energii, czyli około 12 procent zapotrzebowania całego portu lotniczego. Pozwoli to na zredukowanie tzw. śladu węglowego o 13 proc. w porównaniu do zużycia z roku 2023. Carport ma być gotowy do połowy roku przyszłego kosztem 23 mln zł netto.
Rozbudują bazę serwisową
Dla sprawnego funkcjonowania portu lotniczego konieczna jest odpowiednia baza MRO (maintenance, repair, operation - konserwacja, naprawa i dostawa), której nie dostrzegają pasażerowie a która zapewnia utrzymanie maszyn w dobrym stanie. Obecnie dysponuje dwoma tzw. slotami do obsługi samolotów. Gdańska baza MRO przejdzie rozbudowę o 2 kolejne sloty, która ma potrwać do roku 2028, przewidywany koszt sięgnie 80 mln zł.
Program inwestycyjny dopełnia projekt wybudowania drugiego biurowca w kompleksie Airport City Gdańsk. Pierwszy budynek pn. Alpha, dysponujący powierzchnią ok. 8,5 tys. m kw. przeszedł już niemal pełną komercjalizację. Planowana jest więc budowa drugiego obiektu pn. Bravo, o dwukrotnie większej powierzchni, kosztem 180 mln zł. Otwarcie planowane jest w roku 2028, docelowo kompleks ma obejmować 7 budynków biurowych oraz hotel, o powierzchni ok. 100 tys. m kw.
Napisz komentarz
Komentarze