Most Siennicki w Gdańsku oparty jest na starych, oryginalnych przyczółkach (niedawno wpisano je do rejestru zabytków) z dębowymi palami, które wbito w grząski grunt, by stanowiły oparcie dla fundamentów. Na początku stycznia 2025 r. władze Gdańska poinformowały o konieczności całkowitego zamknięcia tej konstrukcji, ze względu na to, że dwie skrajne 113-letnie podpory zaczynają szybko osiadać. W ostatnich miesiącach przyczółki zaczęły się szybciej osuwać w kierunku rzeki, a to powodowało osuwanie się konstrukcji pod jej własnym ciężarem.
Piesi i rowerzyści wrócą na Most Siennicki w Gdańsku? Są wyniki ekspertyzy
By odciążyć przyczółki, po ekspertyzach naukowcy z Katedry Konstrukcji Inżynierskich Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem prof. Krzysztofa Żółtowskiego zlecili:
- palowanie od strony wody (wbite pale będą podpierać przyczółki),
- usunięcie ziemi przed przyczółkami od strony dojazdów do mostu (by jej masy nie napierały na przyczółki),
- montaż kładek dla pieszych nad wykopami, które powstaną po usunięciu ziemi.

Ekspertyzę wykonano m.in. na podstawie próbek pobranych przez płetwonurków w lutym 2025 r.
Pierwsze prace w kwietniu
Prace mają rozpocząć się już za kilka dni, na początku kwietnia. Trwają rozmowy z kilkoma potencjalnymi wykonawcami. Jak mówią urzędnicy z zespołu powołanego do wdrożenia zaleceń naukowców, chodzi o ustabilizowanie przyczółków mostu, po obu stronach rzeki. Zdaniem ekspertów, da się to osiągnąć właśnie dzięki wykonaniu palowania od strony wody i usunięciu od strony lądu mas ziemi, które napierają na brzegach.
I co prawda to nie jest jeszcze przesądzone, ale może w czerwcu z przeprawy nad Martwą Wisłą będą mogli zacząć korzystać piesi i rowerzyści – jeśli efekty wszystkich wykonanych prac będą pozytywne. Na most będzie się wchodziło po kładce, następnie droga będzie się odbywała po starych przęsłach mostu i na koniec zejście – znowu po kładce.

Jak dostać się na Wyspę Portową?
Dla mieszkańców Przeróbki i Stogów, a także pracowników działających tam firm i instytucji miasto zapewniło tymczasową komunikację publiczną, która kursuje Trasą Sucharskiego. Na wyspę można się dostać bezpłatną linią autobusową T8, która kursuje średnio co 10 minut, a w godzinach szczytu co 5 minut. Dodatkowo na wszystkich liniach kursujących po Przeróbce i Stogach już od Dolnego Miasta – od wysokości przystanku Akademia Muzyczna – przejazdy są bezpłatne dla wszystkich pasażerów, także tych z rowerami.
Pod koniec stycznia został też uruchomiony prom, który przewozi pasażerów z jednej strony rzeki na drugą. Kursuje on co 30 minut – na zmianę z jednego i drugiego brzegu. Ta usługa także jest bezpłatna dla mieszkańców. Prom pływa siedem dni w tygodniu, od rana do wieczora. Tak będzie, dopóki nie uda się wznowić ruchu pieszego i rowerowego na moście.
Napisz komentarz
Komentarze