Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni zamknięta dla pojazdów ciężarowych!

Postępująca degradacja konstrukcji oraz niedawna awaria dylatacji sprawiły, że od środy, 19 lutego estakada Kwiatkowskiego w Gdyni zostanie zamknięta dla ruchu samochodów ciężarowych. Z tej ważnej arterii wciąż będą mogły korzystać samochody osobowe i inne pojazdy nieprzekraczające 10 ton, bez zmian będą też kursować autobusy komunikacji miejskiej. Na estakadzie Kwiatkowskiego wprowadzone zostanie również ograniczenie prędkości do 50 km/h.
estakada Kwiatkowskiego, Gdynia
Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni od 19 lutego będzie zamknięta dla samochodów ciężarowych

Autor: M. Mielewski | zdiz.gdynia.pl

Jak informuje Gdynia, duży ciężar pojazdów jeżdżących estakadą Kwiatkowskiego powodował osłabienie konstrukcji, które osiągnęło alarmujący stan i nie pozwala na dalsze jej użytkowanie w dotychczasowy sposób. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, Komenda Miejska Policji w Gdyni zapewniła służby miasta, że będzie regularnie kontrolować ten odcinek drogi i egzekwować nowe ograniczenia.

Gdynia: Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni zostanie zamknięta dla ciężarówek! Zmiany od 19 lutego

Wszystkie ciężarówki zmierzające estakadą na północ będą kierowane oznakowaniem na ul. Janka Wiśniewskiego, którą będą mogły ominąć miejsce uszkodzenia konstrukcji. Już od 12 lutego na estakadzie Kwiatkowskiego zamknięty pozostaje pas dla autobusów i obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, aby ograniczyć dalsze uszkodzenia dylatacji.

Urząd Miasta Gdyni

estakada Kwiatkowskiego, zmiany organizacji ruchu
Zmiana organizacji ruchu na estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. Zmiany od 19 lutego obowiązują samochody ciężarowe (źródło: UM Gdyni)

Zdaniem drogowców, dalsze wjeżdżanie samochodów ciężarowych na uszkodzoną dylatację doprowadziłoby do konieczności zamykania kolejnych pasów, a w końcu do wyłączenia z ruchu całej estakady Kwiatkowskiego. Dlatego władze Gdyni musiały szybko zareagować.

– Byliśmy przygotowani na wymianę wszystkich czterech wymagających tego dylatacji, i w tegorocznym budżecie miasta jest zapisana kwota ok. 2,5 mln zł na ten cel – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. – Niestety, nie zdążymy dokonać tego w normalnym trybie, ponieważ przez duże wahania temperatur w ostatnich dniach jedna z nich uległa awarii i wymaga pilnej wymiany – dodał wiceprezydent Gdyni.

Bartłomiej Austen, Michał Felon
Wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen oraz dyrektor gdyńskiego ZDiZ Michał Felon (fot. Kamil Złoch | www.gdynia.pl)

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni w chwili wystąpienia awarii był w trakcie przygotowywania zamówienia na prace remontowe na estakadzie Kwiatkowskiego. W najbliższych dniach miał zostać ogłoszony przetarg na wymianę czterech najbardziej uszkodzonych dylatacji. Spodziewano się, że cała procedura, łącznie z procesem zamówienia, potrwa ok. 6 miesięcy.

– Szacunkowo procedura wymiany dylatacji może potrwać 3 miesiące – wyjaśnia Michał Felon, dyrektor ZDiZ w Gdyni. – Jej spodziewany koszt to 760 tys. zł w przypadku najbardziej uszkodzonej dylatacji. Środki te ZDiZ posiada w swoim budżecie, a wymiana zostanie wykonana w ramach umowy utrzymaniowej.

estakada Kwiatkowskiego, Gdynia, uszkodzenia
Uszkodzona dylatacja na estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni (fot. ZDiZ w Gdyni) 

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni. Ważna droga do portu i północnych dzielnic Gdyni

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni to długi na niemal 2570 m obiekt mostowy o konstrukcji mieszanej: z betonu zbrojonego, sprężonego oraz zespolonych elementów stalowo-betonowych. Stanowi główne połączenie komunikacyjne z północnymi dzielnicami mieszkaniowymi Gdyni. Jest także częścią Trasy Kwiatkowskiego, biegnącej do bazy kontenerowej i placów składowych. Zapewnia również dojazd do PGZ Stoczni Wojennej, Portu Wojennego oraz Bazy Lotnictwa Morskiego.

Oprócz samochodów osobowych, estakadą Kwiatkowskiego przejeżdża znaczna liczba ciężkich pojazdów, takich jak tiry przewożące ładunki o dużej masie. Mimo takiej rangi, trasa ta nadal jest drogą powiatową. Oznacza to, że to miasto musi ją utrzymywać, a estakada Kwiatkowskiego aktualnie wymaga gruntownego remontu oraz bezustannych robót utrzymaniowych z powodu stale rosnącego tonażu ładunków przewożonych do portu.

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni jak Most Siennicki w Gdańsku? Kto odpowiada za zły stan konstrukcji?

Zły stan techniczny obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do granicy państwa oraz międzynarodowego portu o znaczeniu strategicznym, dużego ruchu samochodów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych, a także zbyt małej nośności projektowej estakady w stosunku do obecnych potrzeb tonażowych poruszających się pojazdów. 

– Aby zachować obecną nośność estakady Kwiatkowskiego i możliwość jej eksploatacji na dotychczasowym poziomie, zapewniającą obsługę ludności z dzielnic północnych oraz portów, a także zapobiec dalszej degradacji, należy wykonać niezbędne roboty naprawcze oraz remontowe – wyjaśniają służby miejskie. – Ich koszt szacuje się na ok. 100 mln zł. Można je wykonywać etapami w ciągu najbliższych 5 lat. Nie wpłyną one jednak na zmianę parametrów użytkowych estakady, tj. nośności, a jedynie zapobiegną dalszej degradacji obiektu.

Będzie przebudowa estakady Kwiatkowskiego?

Gdyński magistrat podkreśla, że możliwe są przebudowa estakady Kwiatkowskiego i doprowadzenie jej do standardów pełnej nośności TEN-T. Wtedy będzie ona mogła przyjąć rosnący ruch i coraz cięższe pojazdy. Wykonane w tym kierunku w 2014 roku ekspertyzy wskazywały na koszt inwestycji wynoszący ok. 300 mln zł. Te szacunki teraz są jednak nieaktualne. 

W związku z rosnącymi cenami, obecnie koszt przebudowy obiektu z podniesieniem jego standardów wynosi ok. 500 mln zł, a więc znacznie przekracza finansowe możliwości Gdyni.

– Ważnym elementem poprawy komunikacji z portem jest planowana Droga Czerwona jako komunikacja alternatywna, z powodu której została wstrzymana planowana przebudowa estakady do pełnej nośności TEN-T. Budowa Drogi Czerwonej nie zapewni jednak dojazdu do Stoczni Marynarki Wojennej, Portu Marynarki Wojennej, Bazy Lotnictwa Morskiego ani północnych dzielnic mieszkaniowych Gdyni – wyjaśnia gdyński magistrat.

Z tego względu miasto, w porozumieniu z portem oraz innymi podmiotami, będzie dążyć do przebudowy także estakady Kwiatkowskiego. Pozwoli ona uniknąć wykluczenia komunikacyjnego strategicznej dla całego państwa infrastruktury, takiej jak port i stocznia. Jest to nie tylko szczególnie ważne w obliczu obecnej sytuacji geopolitycznej, ale także może wpłynąć na tempo realizacji istotnych przedsięwzięć, do których należą programy Miecznik i Orka.

Urząd Miasta Gdyni

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tadeo 19.02.2025 14:02
Wpierw, i to jak najszybciej, trzeba zbudować Drogę Czerwoną. Wbicie łopaty w 2029 r. to chyba b. późno. Patrząc na odbudowę UA i rolę, jaką porty polskie będą pełnić w tym procesie, trzeba zbudować tę drogę w specjalnym trybie. Ta inwestycja spłaci się z nadwyżek rozładunków w około 2 lata! Temat dla projektu deregulacyjnego!

Reklama
Reklama
Reklama