Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kluczową kwestią dla Portu Gdynia pozostaje budowa Drogi Czerwonej i modernizacja linii 201

Wśród istotnych wydarzeń minionego roku było podpisanie umowy na budowę falochronów osłonowych, stanowiącej kamień milowy w realizacji flagowej inwestycji - budowy Portu Zewnętrznego – mówi Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia w rozmowie z Dawidem Jaskulskim
Kluczową kwestią dla Portu Gdynia pozostaje budowa Drogi Czerwonej i modernizacja linii 201
Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Autor: Port Gdynia

Co było najmocniejszą, a co najsłabszą stroną Portu Gdynia w minionym 2024 roku?

Dynamiczny rozwój Portu Gdynia, poparty realizowanymi inwestycjami oraz wynikami przeładunkowymi stanowi niezbity dowód na skuteczność naszej strategii inwestycyjnej. Wzrost przeładunków drobnicy – zarówno w kontekście zwiększonego wolumenu kontenerów, jak również w obsłudze ładunków tocznych wskazuje na silną pozycję konkurencyjną Portu Gdynia. Program inwestycyjny, który konsekwentnie realizujemy  umożliwi nam w niedalekiej przyszłości obsługę statków o parametrach Baltmax. 

Wśród istotnych wydarzeń minionego roku znajduje się także podpisanie umowy na budowę falochronów osłonowych, stanowiących kamień milowy w dalszej realizacji naszej flagowej inwestycji - budowy Portu Zewnętrznego. Pozyskanie nowych terenów portowych stanowi duże wyzwanie – rozwiązaniem pozwalającym na zwiększenie powierzchni portu i umożliwiającym rozwój funkcji przeładunkowych jest budowa pirsu wychodzącego w  morze – głębokowodnego terminalu uniwersalnego. Finalny obraz terminalu będzie zależał od partnera prywatnego, jednakże pirs pozwoli na obsługę nie tylko ładunków skonteneryzowanych, ale również ładunków tocznych, elementów wież wiatrowych, ładunków z sektora automotive oraz pojazdów wojskowych. 

Uniwersalny charakter Portu Gdynia stanowi jeden z jego najważniejszych atutów. Nasze terminale elastycznie dostosowują się do zmieniających warunków rynkowych oraz globalnych kryzysów, co zwiększa atrakcyjność i konkurencyjność portu  na rynku międzynarodowym. Dzięki takiemu charakterowi portu byliśmy w stanie reagować na wzmożone przeładunki m.in. w grupach węgla i koksu oraz produktów rolnych. 

W dzisiejszym świecie zapewnienie bezpieczeństwa nie ogranicza się jedynie do aspektów militarnych. Równie istotne są inne elementy, które wpływają na stabilność regionów, takie jak bezpieczeństwo żywnościowe i energetyczne. W obliczu globalnych wyzwań, do których zaliczamy zmiany klimatyczne, kryzysy gospodarcze czy konflikty międzynarodowe, zapewnienie odpowiedniego dostępu do zasobów energetycznych i żywnościowych staje się kluczowym elementem działalności portowej. Nasze inwestycje planowane są z dużym wyprzedzeniem, żebyśmy mogli sprostać wzmożonym przeładunkom, w szczególności w  grupach  ładunkowych o istotnym znaczeniu dla zapewnienia  bezpieczeństwa żywnościowego i  energetycznego. Opieramy się na długotrwałej strategii, nie ulegając chwilowym trendom i  tendencjom. Dzięki elastycznemu podejściu nasze terminale są w stanie dostosowywać się do wahań popytu. 

Natomiast wszystkie inwestycje w infrastrukturę dostępową powinny być skorelowane z  inwestycjami portowymi. Sprawny dostęp do naszego portu, zarówno kolejowy jak również drogowy powinien być przygotowany wyprzedzająco, aby sprostać wzmożonym przeładunkom w  naszym porcie. Krytyczną kwestią pozostaje budowa Drogi Czerwonej i modernizacja linii 201. 

(fot. Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia)

Jak oceniają Państwo rok 2024 pod kątem przeładunków w Porcie Gdynia?

Miniony rok zapisze się na kartach historii Portu Gdynia jako rok stabilnych przeładunków. Ostatnie lata, z uwagi na pandemię Covid-19 i związane z nią perturbacje, a także trwającą wojnę w Ukrainie stanowiły duże wyzwanie dla Portu Gdynia. Dzięki naszemu uniwersalnemu charakterowi byliśmy w stanie wypracować dobre wyniki. Konflikt zbrojny sprawił, że w ubiegłych latach Port Gdynia odnotował ponadnormatywne wzrosty w przeładunkach węgla oraz produktów rolnych. Z kolei w 2024 roku mogliśmy zauważyć ustabilizownie się przeładunków i powrót do  wartości sprzed wybuchu wojny. Dodatkowe wolumeny węgla oraz zbóż znacząco zaburzyły wyniki przeładunkowe w 2023 roku, a obecna sytuacja Portu Gdynia to powrót do wolumenów obserwowanych sprzed zawirowań gospodarczych. 

Imponujące przeładunki drobnicy, która stanowi jeden z głównych filarów przeładunkowych Portu Gdynia są dowodem naszego dynamicznego rozwoju. Wzrost zaobserwowaliśmy zarówno w  obsłudze kontenerów, jak również drobnicy promowej i ro-ro. Dzięki otwarciu nowego połączenia Lakeway Link, nasz port zyskał możliwość transportu ładunków do Portu Södertälje, położonego w środkowej Szwecji. Nowa, regularna linia żeglugowa ro–ro pomiędzy strategicznie położonymi portami umocniła pozycję konkurencyjną Portu Gdynia. Jednym z efektów pojawienia się nowej linii żeglugowej jest niewątpliwie zmniejszenie śladu węglowego wynikającego z  zastąpienia transportu drogowego transportem morskim. Uruchomienie nowego połączenia stanowiło wzmocnienie pozycji lidera Portu Gdynia na polskim rynku ro–ro oraz jest wyrazem zaufania dla usług oferowanych przez nasz port. 

ZOBACZ TEŻ: Nowe czołgi Abrams już w Polsce. W Porcie Gdynia zakończono rozładunek

Rynek ten posiada duży potencjał, który będzie rozwijany w Porcie Gdynia w nadchodzących latach. Koncentrujemy się na modernizacji infrastruktury portowej, a jednym z kluczowych projektów w tym zakresie jest przebudowa Basenu V, obsługującego obie linie ro-ro. W ramach tego projektu planowane jest m.in. zalądowienie części basenu oraz budowa nowych, większych ramp statkowych. Bezpośrednią obsługą statków w Basenie V zajmuje się OT Port Gdynia. W  odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynkowe, istnieje możliwość uruchomienia dodatkowych połączeń liniowych.

Segmentem rynku, który zyskuje na znaczeniu są także przeładunki elementów wież na potrzeby farm wiatrowych na Bałtyku, które są obsługiwane  w naszym porcie. We wrześniu 2024 roku do Portu Gdynia przybył 152-metrowy drobnicowiec Wiebke. Jednostka zacumowała w terminalu Baltic Container Terminal. W ładowni statku znajdował się nietypowy ładunek przeznaczony dla spółki Baltic Power. Transportowane elementy mają na celu budowę lądowej stacji transformatorowej, która stanowi część pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power. Z kolei w listopadzie do naszego portu przypłynęła jednostka Svanen, która będzie odpowiadać za instalację monopali – elementu fundamentów wież. Jesteśmy dumni, że Port Gdynia stanowi ważne ogniwo w rozwoju polskiej energetyki wiatrowej. 

W jaki sposób Port Gdynia dostosował się do zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i  ekonomicznej, by zapewnić dalszy rozwój infrastruktury oraz stworzyć najlepsze warunki dla prowadzenia biznesów przez interesariuszy portu?

Port Gdynia sprostał wyzwaniom geopolitycznym i gospodarczym poprzez inwestowanie w rozwój infrastruktury oraz wdrażanie elastycznych rozwiązań, które umożliwiają szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe. Kluczowe działania obejmowały modernizację i rozbudowę infrastruktury portowej, szczególnie w zakresie pogłębiania akwenów portowych oraz zapewnienia możliwości obsługi większych statków. Dysponujemy nowym terminalem promowym, który pozwala na obsługę najdłuższych promów. W naszym portfolio inwestycyjnym znajduje się także zalądowienie części basenu portowego w obszarze obsługi ładunków tocznych (Basen V). 

Ponadto, Port Gdynia dąży do utrzymania wysokiej jakości obsługi interesariuszy, oferując kompleksowe wsparcie dla firm zajmujących się transportem i logistyką. Współpraca z partnerami biznesowymi oraz elastyczność w dostosowywaniu usług do ich potrzeb stanowi istotny element strategii portu. 

Czy udało się wzmocnić pozycję Portu Gdynia jako kluczowego ogniwa w  łańcuchu  dostaw, zwłaszcza w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego kraju?

Port Gdynia charakteryzuje się silną pozycją w obsłudze produktów rolnych na Bałtyku. Jako hub zbożowy, za przeładunki w tej grupie ładunkowej odpowiedzialne są cztery terminale. Jesteśmy gotowi na przyszły wzrost wolumenów zbóż, dysponując roczną zdolnością przeładunkową na poziomie 7,2 mln ton dla produktów rolnych. Warto podkreślić, że terminale nieustannie inwestują w zwiększenie swojego potencjału przeładunkowego. Po zakończeniu wszystkich planowanych inwestycji w tym obszarze, Port Gdynia osiągnie zdolność przeładunkową wynoszącą 10,2 mln ton rocznie. 

Zagwarantowanie zarówno bezpieczeństwa żywnościowego, jak również energetycznego stanowi w  dzisiejszych czasach absolutny priorytet. W celu zapewnienia obsługi przyszłych wolumenów paliw, Port Gdynia planuje zwiększenie rocznej przepustowości Stanowiska Przeładunków Paliw Płynnych, które znajduje się po wewnętrznej stronie falochronu osłonowego. Po zakończeniu modernizacji, stanowisko podwoi swoją zdolność przeładunkową, osiągając około 6 mln ton rocznie. Ponadto, jednostki obsługiwane po modernizacji będą mogły mieć zanurzenie do 14,2 m.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama