Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Via Pomerania się ziści? Droga ekspresowa z Ustki do Bydgoszczy coraz realniejsza

Choć droga Via Pomerania z Ustki do Bydgoszczy przez Pomorze Środkowe jest dopiero w myślach, a morze i w marzeniach wielu osób, to w ostatnim czasie widać spory ruch w jej temacie. A to m.in. za sprawą prawdziwego tournée po pomorskich – i nie tylko – samorządach – orędowników powstania trasy Marka Biernackiego i przewodniczącego Zespołu ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe” Macieja Samsonowicza, który jest też w tym temacie doradcą Ministra Obrony Narodowej.
mapa
Jedno z ostatnich spotkań Zespołu ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe” w Ministerstwie Obrony Narodowej , którego tematem były inwestycje drogowe. Spotkaniu przewodniczył Maciej Samsonowicz

Autor: Maciej Samsonowicz | Facebook

– Ten rok ma być przełomowy dla Marynarki Wojennej, ale i dla całego Pomorza Środkowego – powiedział w jednym z wywiadów (w RMF FM) wicepremier i Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, mając na myśli m.in. budowę drogi ekspresowej, nazwanej roboczo Via Pomerania. I nie przypadkowo to właśnie on wspomniał o budowie trasy z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice, Tucholę bądź Sępólno do Bydgoszczy (a może i dalej). Droga ta ma mieć właśnie znaczenie nie tylko gospodarcze, co jest bardzo ważne dla tej części Pomorza, ale też militarne, co jest priorytetowe jeśli chodzi o bezpieczeństwo całego kraju! Droga ta połączyłaby bowiem Ustkę (port) z Bydgoszczą (siedziba wojsk NATO).

– Chcielibyśmy, aby Rosja się zmieniła, ale musimy zakładać, że ta zmiana nie nastąpi. Musimy zrobić wszystko, by w momencie zagrożenia konfliktem militarnym praktycznie nie doszło do wojny. Możemy liczyć na szybkie wsparcie naszych partnerów i sojuszników, ale do tego potrzebny jest nam też szybki szlak komunikacyjny nie tylko dla naszych wojsk, ale właśnie też naszych partnerów i sojuszników. Moim zdaniem będzie to również odstraszało potencjalnych agresorów – uzasadnia budowę drogi poseł Marek Biernacki

Nad ideą powstania drogi Via Pomerania pracuje specjalny Zespół ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, któremu przewodniczy doradca Ministra Obrony Narodowej Maciej Samsonowicz. 

– Pomorze Środkowe ma kluczowe znaczenie dla obronności kraju i jest jednym z priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej. Musimy nadrobić stracony przez poprzedników czas i przygotować infrastrukturę na Pomorzu Środkowym do szybkiego przyjęcia wojsk sojuszniczych oraz do ich sprawnego rozmieszczenia na terenie Polski. Kluczowym elementem tej koncepcji jest stworzenie sieci infrastrukturalnej i obronnej, zapewniającej odpowiednie warunki logistyczne. Projekt ma kluczowe znaczenie dla obronności państwa oraz jest jednym z priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury. Ten projekt rozwinie również ten region – komentuje kolejne działania w tej sprawie Maciej Samsonowicz.

Do najważniejszych zadań zespołu, któremu przewodniczy Maciej Samsonowicz, należą w szczególności:

  • przegląd istniejącej infrastruktury Pomorza Środkowego ze względu na potrzeby obronne kraju na obszarze województw pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego
  • analiza projektów infrastrukturalnych: morskich, drogowych, kolejowych i lotniczych pod kątem bezpieczeństwa kraju oraz przygotowania państwa na przyjęcie wojsk sojuszniczych
  • opracowanie „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, zawierającego rekomendacje dotyczące realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych na potrzeby obronności kraju

Jak się dowiadujemy, jest szansa, by w najbliższych miesiącach rozpoczęły się prace nad wyznaczeniem trasy. I między innymi te kwestie poruszają na spotkaniach z samorządowcami różnego szczebla Marek Biernacki, orędownik budowy trasy Via Pomerania oraz doradca Ministra Obrony Narodowej Maciej Samsonowicz, który reprezentuje Zespołu ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Jedno z ostatnich spotkań z pomorskimi samorządowcami odbyło się kilka dni temu w Bytowie, gdzie gościł ich burmistrz Ireneusz Gospodarek wraz ze swoimi zastępcami oraz starostą powiatu bytowskiego Leszkiem Waszkiewiczem. Obecny na spotkaniu był też m.in. przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego Jan Kleinszmidt. Burmistrz Bytowa Ireneusz Gospodarek zapewniał gości o pełnej współpracy ze strony samorządu lokalnego, bo sprawna współpraca odgrywa tu kluczową rolę.

– Głównym tematem dyskusji była planowana inwestycja w infrastrukturę drogową, mająca na celu zwiększenie mobilności sił zbrojnych w regionie. To projekt ponad politycznymi podziałami. Trzeba pamiętać, że cała wybudowana ze względu na obronność infrastruktura zostanie na lata i znacząco przyczyni się do rozwoju gospodarczego i demograficznego regionu. Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na znaczenie współpracy między różnymi szczeblami władzy w celu realizacji tak ważnego przedsięwzięcia. Poseł Marek Biernacki oraz przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego Jan Kleinszmidt podkreślili, że budowa drogi do Bydgoszczy, w ramach projektu Via Pomerania, ma nie tylko wymiar obronny, ale również gospodarczy – informują w bytowskim urzędzie.

Nie tak dawno pomysł powstania ekspresówki Via Pomerania skomentował senator Ryszard Brejza.

– Po rozmowach w MON mogę z radością potwierdzić wcześniejsze informacje o tym, że na 90 proc. powstanie w naszym rejonie nowa droga ekspresowa Via Pomerania. Dwujezdniowa droga połączy Ustkę przez Słupsk, Chojnice nie tylko z Bydgoszczą, lecz również z Inowrocławiem i Koninem. Głównym argumentem na rzecz jej postania jest ten militarny. W dotychczasowych rozmowach wzięto pod uwagę również Inowrocław ze względu na jego funkcje wojskowe oraz już zbudowaną dwujezdniową ponad dwudziestokilometrową obwodnicę, jak również od wielu lat zgłaszane postulaty połączenia tego miasta z innymi ważnymi nowoczesnymi drogami w Polsce. Myślę, że już za ok. 6 lat Via Pomerania stanie się faktem a nie marzeniem – podsumował Ryszard Brejza.

W poniedziałek (27 stycznia) radni Chojnic podczas sesji podejmą specjalny apel, w którym zwrócą się do premiera, Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Infrastruktury o ujęcie w planach rozwojowych infrastruktury drogowej i strategicznej dotyczących skomunikowania portów morskich Wybrzeża Środkowego z centrum kraju, budowy trasy o kategorii „S” o roboczej nazwie „Via Pomerania”, przebiegającej z miast portowych poprzez teren Pomorza oraz Kujaw.
Oto fragment tego apelu:

„Rada Miejska w Chojnicach postuluje, by trasa ta komunikowała centralne obszary Pomorza Gdańskiego oraz Pomorza Środkowego z istniejącą siecią autostrad i dróg ekspresowych, zwiększając tym samym potencjał gospodarczy tych regionów jak i poprawiając infrastrukturę obronną Polski. Rada Miejska podkreśla, iż inwestycja w trasę szybkiego ruchu pozwoli nie tylko na dynamiczny rozwój przemysłu i handlu naszego regionu, ale też zwiększy konkurencyjność lokalnych przedsiębiorstw oraz uatrakcyjni zasoby nieruchomości wspólnot samorządowych, przyczyniając się do zwiększenia dobrobytu mieszkańców. Rada Miejska w budowie trasy „Via Pomerania” widzi także szanse na zwiększenie mobilności sił zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych NATO, a tym samym przyczyni się do obrony integralności terytorialnej Polski i sprawnego wypełniania zobowiązań w ramach Paktu Północnoatlantyckiego”.

Jak czytamy w uzasadnieniu, Rada Miejska podkreśla, iż sytuacja międzynarodowa wynikająca z wojny na Ukrainie i zaborczego charakteru państwa rosyjskiego, powoduje, iż należy realnie spoglądać na konieczność zabezpieczenia się przed skutkami ewentualnego ataku Rosji na nasz kraj jak i państwa sojusznicze.

– Nie należy zapominać o sytuacji Polski z okresu wojny polsko-bolszewickiej, kiedy jedynym portem pozwalającym na transport broni i wojsk był Gdańsk. Paraliż tego portu, wynikający z bliskości wojsk rosyjskich w Obwodzie Królewieckim, powoduje, iż niezbędne jest tworzenie alternatywnych możliwości transportu, opartych m.in. na potencjale morskim Wybrzeża Środkowego – czytamy w przygotowanym już uzasadnieniu apelu. 

Dodajmy, że dodatkowo w Sejmie powstał również Parlamentarny Zespół ds. budowy drogi ekspresowej (Słupsk, Chojnice, Tuchola, Bydgoszcz, Inowrocław, Konin, Kalisz) w którego skład weszli posłowie i senatorowie. Przewodniczącym zespołu został Stanisław Lamczyk

Warto też wspomnieć, że w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe ma powstać nie tylko Via Pomerania. Pakt zakłada także modernizację linii kolejowej z Ustki do Szczecinka oraz Chojnic czy też właśnie ważną rozbudowę portu w Ustce.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama