Pod koniec listopada 2008 roku oddano do użytku obwodnicę Chojnic, która tym samym przejęła rolę drogi krajowej nr 22 i pozwoliła na wyprowadzenie z miasta przede wszystkim ruchu tranzytowego na linii zachód - wschód. Ale już wtedy okazało się, że wielkim problemem Chojnic jest jeszcze brak pełnego węzła w Nieżychowicach. Dlaczego?
Obecne rozwiązanie jest „kulawe”, gdyż droga krajowa 22 i droga wojewódzka 212 nie są ze sobą w pełni skomunikowane. Ruch, ale tylko częściowy, jest możliwy jedynie przez prywatną stację paliw leżącą zarówno przy drodze krajowej 22 i drodze wojewódzkiej 212 w Nieżychowicach. Z tej stacji można jedynie wjechać w prawo na drogę krajową 22 w stronę Malborka, bo w stronę Człuchowa jest już zakaz. Podobnie, jeśli chodzi o zjazd z 22-ki. Zjechać na stację można w prawo od strony Człuchowa, bo od strony Malborka obowiązuje zakaz. Przykładowo: kierowcy jadący od strony Malborka, Starogardu i Czerska, aby pojechać do Bydgoszczy czy Bytowa, aby nie złamać przepisów, muszą wjechać „do miasta”, zamiast zjechać na węźle obwodnicy.
A brak węzła będzie odczuwalny jeszcze bardziej za kilka tygodni, gdy do użytku oddane zostanie zachodnie obejście Chojnic, które zupełnie zmieni bieg drogi wojewódzkiej 212. Już niebawem nie będzie ona przebiegała przez centrum Chojnic, a z ulicy Bytowskiej (na wysokości szpitala) zostanie poprowadzona nową trasą przez ulicę Człuchowską aż do ulicy Sępoleńskiej (do okolic mostu przy wylocie na Nieżychowice).
Już wiele lat temu samorządowcy z Chojnic rozpoczęli „walkę” o budowę węzła. Miasto Chojnice prawie dziesięć lat temu samo sfinansowało nawet koncepcję, która uzyskała pozytywną ocenę GDDKiA w Gdańsku. Niestety, budowa nie doczekała się realizacji. W ostatnich kilkunastu miesiącach samorządowcy, radni i parlamentarzyści z regionu ponownie zaczęli wiercić dziurę w brzuchu w tej sprawie. I wszystko jest na dobrej... drodze. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad na sam koniec roku poinformowała, że ogłosiła przetarg na wykonanie analizy budowy węzła w ciągu DK22 wraz z obiektami towarzyszącymi.
- Przedmiotem tego opracowania jest zaprojektowanie minimum czterech wariantów połączenia drogi wojewódzkiej nr 212 z drogą krajową nr 22. Dwie koncepcje mają przedstawiać wybudowanie skrzyżowania jednopoziomowego, a kolejne dwie budowę węzła drogowego. W przypadku węzła wykonawca ma przedstawić plan budowy drugiej jezdni w ciągu południowej obwodnicy Chojnic na 3,5-kilometrowym fragmencie DK22. Ponadto w ramach projektu wykonawca ma uwzględnić opracowanie bezpiecznych i zgodnych z przepisami rozwiązań w zakresie istniejących wjazdów i zjazdów ze stacji paliw na DK22 oraz DW212, które znajdują się w sąsiedztwie planowanej inwestycji – informuje GDDKiA.
Przedmiot zamówienia to minimum 4 warianty połączenia drogi wojewódzkiej nr 212 do drogi krajowej nr 22, m.in.:
- 2 warianty skrzyżowania (jednopoziomowego połączenia dróg),
- 2 warianty węzła: tj. z dobudową drugiej jezdni w ciągu DK 22d na odc. w km od 3+400 do 6+900 i bez drugiej jezdni.
Napisz komentarz
Komentarze