Początek świąt Bożego Narodzenia to moment zakończenia Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku. Organizatorzy podsumowali więc to, co przez cztery tygodnie działo się na Targu Węglowym i na ulicach Bogusławskiego, Tkackiej czy w Wielkiej Zbrojowni Sztuki i Zespole Przedbramia, które tętniły przez ten czas życiem, przyciągając mieszkańców i turystów.
Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku po raz trzeci brał udział w konkursie Best Christmas Markets in Europe. W tym roku w internetowym głosowaniu zdobył rekordową w historii konkursu liczbę głosów, bo aż 92 283 i po raz pierwszy zajął w tym plebiscycie pierwsze miejsce (w 2020 r. był trzeci, a w 2022 r. drugi).
Na pewno również dzięki temu oficjalną stronę jarmarku www.bożonarodzeniowy.pl odwiedziło rekordowe pół miliona osób z aż 154 krajów, w tym m.in. z tak egzotycznych zakątków świata, jak: St. Martin, St. Lucia, Martynika, Majotta, Wyspy Dziewicze czy Wyspa Jersey.
W tym roku na Jarmarku dostępnych było 198 stoisk, a to 20 więcej niż rok wcześniej.
- Jednym z powodów zwiększenia liczby wystawców było wydłużenie Jarmarku na ul. Bogusławskiego do ul. Ogarnej. Tam znalazły nowe miejsce Brama Adwentowa, jak i strefa gastronomiczna. Dzięki nowej przestrzeni mógł powstać kolejny jarmarkowy zakątek nazwany Adwentowym. W samej strefie gastronomicznej debiuty miały kuchnie: afgańska, wenezuelska, libańska, uzbecka, meksykańska i włoska oraz takie produkty, jak: owoce morza w tempurze i w brioche, makaron w parmezanie, podpłomyk czy prosię z rożna – informują organizatorzy.
Ale Jarmark to nie tylko gastronomia. Podczas 32 dni odbyły się 132 wydarzenia kulturalne, w tym m.in. odwiedziny św. Mikołaja z Laponii, silent disco w Zespole Przedbramia, występ Zespołu Tańca Ludowego Neptun, Zespołu Pieśni i Tańca Gdańsk oraz Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego na balkonach Zespołu Przedbramia. Jarmark odwiedził także Orszak św. Łucji ze Szwecji. W Zbrojowni odbyło się 20 warsztatów, które w sumie trwały ponad 50 godzin, a liczba uczestników przekroczyła 2000.
A niezaplanowanym wydarzeniem były... zaręczyny pary z Wielkopolski. Warto dodać też, że organizatorzy Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku przekażą wsparcie dla Fundacji Hospicyjnej z części dochodu ze sprzedaży jarmarkowych kubeczków, które w tym roku dostępne były w dwóch wersjach – tradycyjnej i nowoczesnej. Sama Fundacja Hospicyjna prowadziła również zbiórkę wśród odwiedzających Jarmark. Łącznie, podczas akcji na rzecz Fundacji Hospicyjnej zebrano na Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku 60 tys. zł.
Napisz komentarz
Komentarze