Prace nad poprawą dostępu kolejowego do portów morskich rozpoczęto w latach 2019-20, duża część z nich już została zakończona. W Gdańsku nastąpiło to w roku 2022, w Gdyni w roku bieżącym - w rezultacie zwiększono możliwości przeładunkowe stacji i zapewniono kursowanie dłuższych i cięższych składów. Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych.
– Wyzwaniem transportowym, niezależnym od PLK S.A., są możliwości przeładunkowe w samych portach. W przypadku chęci zwiększenia ilości uruchamianych pociągów towarowych, należałoby również zwiększyć możliwości przeładunkowe portów, co pozytywnie wpłynęłoby na liczbę dostępnych tzw. slotów oraz na możliwości ruchowe. Istotną kwestią są także kwestie organizacji przewozu ładunków przez przewoźników w samym portach, w tym m.in. podstawienie składów pod nabrzeża portowe oraz konieczność wymiany lokomotyw. Im ten proces jest sprawniejszy, tym krótsze jest zajmowanie torów oraz zwiększa się możliwość przyjmowania kolejnych pociągów – informuje Przemysław Zieliński z Biura Prasowego PKP PLK.
Co dalej? Dla dalszego rozwoju portu w Gdyni newralgiczne znaczenie ma dalsza modernizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. W 2021 roku rozpoczęto prace na tzw. liniach stycznych. We wrześniu bieżącego roku podpisano umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Jeszcze w grudniu planowane jest podpisanie umowy dotyczącej robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214). Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w roku 2028. Na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-30. Linia otrzyma drugi tor, co natychmiast zwiększy jej przepustowość.
Jak zapowiada Przemysław Zieliński, spółka PKP PLK już przygotowuje się do ogłoszenia postępowania przetargowego na dokumentację projektową dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia. W jego ramach powstać ma m.in. czterotorowy układ na szlaku Tczew – Gdańsk Główny. Przetarg ma być ogłoszony w roku przyszłym, do roku 2028 powinny się zakończyć prace projektowe. W tym samym czasie spółka będzie prowadzić starania o finansowanie inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze