Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę złożono 16 września tego roku. W opublikowanej decyzji zatwierdzono projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany, oraz udzielono pozwolenia na budowę. Odbiorcą pozytywnej decyzji wojewody jest spółka Gaz-System Operator Gazociągów Przesyłowych z Warszawy.
Terminal FSRU w Gdańsku z pozwoleniem na budowę
Wniosek obejmuje budowę infrastruktury służącej do obsługi jednostek FSRU wraz z nabrzeżami, gazociągiem podmorskim, przejściem bezwykopowym przez strefę brzegową oraz lądowym odcinkiem gazociągu na działce morskiej i działkach lądowych, w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „Realizacja terminala FSRU wraz z gazociągiem podmorskim w obrębie akwenu Portu w Gdańsku”.
W decyzji wojewody szczegółowo podano, że inwestor uzyskał niezbędne uzgodnienia, wśród nich m.in. ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzeń wodnych oraz na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych obiektów budowlanych, analizę nawigacyjną infrastruktury hydrotechnicznej. Swoją opinię wydał też Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
– Pozwolenie na budowę kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji. Dziękuję wszystkim instytucjom i urzędom za efektywną współpracę oraz pracownikom naszej spółki za zaangażowanie w terminową realizację tego strategicznego projektu. Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG – powiedział Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-System.
Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej. Co to za inwestycja?
Terminal planowany na Zatoce Gdańskiej ma składać się z umiejscowionej na wodach zatoki pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli zacumowanego na stałe statku, zdolnego do wyładunku skroplonego gazu ziemnego LNG, jego składowania i regazyfikacji, a także do wprowadzenia gazu do krajowej sieci przesyłowej.
Terminal ma być przystosowany do odbioru co najmniej 6,1 mld m3 gazu rocznie. Rozruch technologiczny i uruchomienie gdańskiego terminalu planowane są na przełomie lat 2027 i 2028. Jeżeli potrzeby rynku będą większe, możliwe będzie zwiększenie mocy regazyfikacyjnych, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Na lądzie krajowa sieć przesyłowa ma być rozbudowana o gazociągi o łącznej długości 250 km.
Gaz System ma już podpisaną umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Za dostarczenie statku odpowiedzialna jest japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines, a sama pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dla części lądowej inwestycji zostały podpisane wszystkie umowy na dostawy inwestorskie materiałów i urządzeń, nadzory inwestorskie oraz wybudowanie trzech gazociągów od Gdańska do tłoczni w Gustorzynie.
Inwestycja prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze – działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
W 2023 roku Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach Programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. – Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).
Napisz komentarz
Komentarze