Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę złożono 16 września tego roku. W opublikowanej decyzji zatwierdzono projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany, oraz udzielono pozwolenia na budowę. Odbiorcą pozytywnej decyzji wojewody jest spółka Gaz-System Operator Gazociągów Przesyłowych z Warszawy.
Terminal FSRU w Gdańsku z pozwoleniem na budowę
Wniosek obejmuje budowę infrastruktury służącej do obsługi jednostek FSRU wraz z nabrzeżami, gazociągiem podmorskim, przejściem bezwykopowym przez strefę brzegową oraz lądowym odcinkiem gazociągu na działce morskiej i działkach lądowych, w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „Realizacja terminala FSRU wraz z gazociągiem podmorskim w obrębie akwenu Portu w Gdańsku”.
W decyzji wojewody szczegółowo podano, że inwestor uzyskał niezbędne uzgodnienia, wśród nich m.in. ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzeń wodnych oraz na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych obiektów budowlanych, analizę nawigacyjną infrastruktury hydrotechnicznej. Swoją opinię wydał też Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej! Co to za inwestycja?
Terminal planowany na Zatoce Gdańskiej ma składać się z umiejscowionej na wodach zatoki pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli zacumowanego na stałe statku, zdolnego do wyładunku skroplonego gazu ziemnego LNG, jego składowania i regazyfikacji, a także do wprowadzenia gazu do krajowej sieci przesyłowej.
Terminal ma być przystosowany do odbioru co najmniej 6,1 mld m3 gazu rocznie. Rozruch technologiczny i uruchomienie gdańskiego terminalu planowane są na przełomie lat 2027 i 2028. Jeżeli potrzeby rynku będą większe, możliwe będzie zwiększenie mocy regazyfikacyjnych, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Na lądzie krajowa sieć przesyłowa ma być rozbudowana o gazociągi o łącznej długości 250 km.
Napisz komentarz
Komentarze