Nowy terminal będzie posiadał nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to na równoczesną obsługę dwóch statków o długości do 130 m, zanurzeniu do 5,8 m oraz szerokości do 17,6 m. Nabrzeże będzie dysponować dwoma pomostami przeładunkowymi – każdy z nich wyposażony zostanie w 4 dwukierunkowe ramiona nalewczo-odbiorcze, obsługiwane automatycznie.
Morski Terminal Przeładunkowy w Gdańsku coraz bliżej
Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw - czyli biobenzyny i biodiesla, które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających.
Łukasz Wojtaszek / dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN
CZYTAJ TEŻ: Morski Terminal Przeładunkowy w gdańskiej rafinerii coraz bliżej
Niezwykle istotne dla bezpiecznej obsługi zbiornikowców są pompy przeciwpożarowe. Już w ubiegłym roku na dnie Martwej Wisły zainstalowano układ czerpania wody do systemu gaśniczego. Trwa montaż instalacji oraz aparatury. Ponadto realizowane są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych oraz stanowiskach przeładunkowych.
Nowy terminal pozwoli na przyjmowanie i wysyłanie ładunków drogą morską, co odciąży sieć kolejową rafinerii. Wartość inwestycji sięga 500 mln zł, wykonawcą jest konsorcjum z Grupą NDI jako liderem.
Napisz komentarz
Komentarze