Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pacjenci szturmują przychodnie. Warto skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu?

Lawinowo rośnie liczba nowych przypadków zakażeń SARS-CoV-2. Wyraźnie widać to w przychodniach, gdzie, według szacunków Federacji Porozumienie Zielonogórskie, nawet dwukrotnie wzrosła liczba pacjentów szukających pomocy. Może w tej sytuacji warto skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu? Sprawdzamy.
(Fot. Pixabay)

Uruchomiona jeszcze przez tegorocznymi wakacjami przez Narodowy Fundusz Zdrowia Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to pomoc medyczna w godzinach wieczornych, nocą oraz przez całą dobę w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu nadal działa – potwierdza Mariusz Szymański, rzecznik pomorskiego oddziału NFZ. – Jest to pewna alternatywa dla nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Udostępniona przez NFZ platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze służbami medycznymi w sytuacji nagłego zachorowania, w czasie gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej już zakończyły pracę, oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Jak z niej skorzystać?

Aby uzyskać pomoc wystarczy połączyć się telefonicznie z bezpłatnym numerem TPK  – 800 137 200. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Już wtedy może liczyć on na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Może się oczywiście zdarzyć, że teleporada nie będzie wystarczająca formą pomocy medycznej. Wówczas personel medyczny może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach 8:00-18:00, od poniedziałku do piątku),
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 rano. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama