O wyborze tego konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios S.L zdecydowała komisja przetargowa, składającą się z przedstawicieli PKM SA i Gdańska.
Na ogłoszony w grudniu 2023 r. przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe oraz dwóch inwestycji drogowych miasta Gdańsk wpłynęło łącznie 6 ofert konsorcjów złożonych z firm pomorskich, polskich i zagranicznych, którzy wycenili swoją pracę od 30 do 56 mln zł brutto.
O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydowała w 90 procentach cena, a w pozostałych 10 dodatkowe doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia.
PKM Południe: Linia na estakadach i w tunelach
Na około 7-kilometrowym aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach.
Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie, towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Dlatego ze względu na niezwykle skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem. Szczegółowa weryfikacja pod kątem wymagań zamawiającego wszystkich dokumentów złożonych przez oferentów była w związku z tym niezwykle żmudna i wymagała odpowiedniego czasu.
Wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację tego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
PRZECZYTAJ TEŻ: PKM Południe z szansą na dużo większy zastrzyk unijnej gotówki
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Napisz komentarz
Komentarze