Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pomorze: Kolejowe bilety FALA jesienią i w trzech etapach

We wrześniu 2024 roku za pomocą systemu FALA w aplikacji i portalu internetowym dostępne mają być bilety kolejowe „OD-DO”, ale pełna oferta pociągowo-kolejkowa wymagać będzie jeszcze realizacji dwóch kolejnych etapów. W czwartek 27 czerwca odpowiedzialna za projekt Spółka InnoBaltica poinformowała o dotychczasowych postępach we wdrażaniu go w komunikacji miejskiej i przyznała, że „nadal zbyt często zdarzają się problemy”.
falomat

Autor: InnoBaltica

O obecnym stadium uruchamiania systemu poinformowano dziennikarzy na czwartkowym spotkaniu z mediami oraz za pomocą oficjalnego komunikatu. „InnoBaltica wraz z Asseco Data Systems prognozują, że w drugim półroczu 2024 nastąpi czas pełnego ustabilizowania działania systemu w komunikacji miejskiej, czyli w autobusach, trolejbusach i tramwajach. FALA objęła dotychczas: Trójmiasto, Słupsk, Chojnice, Puck, Władysławowo oraz Lębork. Wdrażane są jeszcze poprawki z priorytetem wyznaczonym dla sprawności walidatorów, czyli urządzeń FALI w pojazdach. Sytuacja na tym polu jest znacznie lepsza aniżeli na początku trwających testów publicznych, ale nadal zbyt często zdarzają się problemy. Są one o tyle istotniejsze od innych, że pasażerowie zdecydowanie najchętniej decydują się korzystanie z FALI poprzez własne karty płatnicze” – czytamy.

– Szacujemy, że około 90 procent dotychczasowych transakcji realizowanych zostało w systemie z wykorzystaniem osobistych kart płatniczych przykładanych właśnie do naszych urządzeń. Oczywiście, z czasem te proporcje mogą ulec zmianie. Użycie karty płatniczej w pojeździe to najprostsza forma zakupu biletu, ponieważ nie wymaga założenia konta w systemie ani personalizowania ustawień tego konta. Od początku testowego publicznego działania FALI pasażerowie zakupili ponad 360 tysięcy biletów wszelkiego rodzaju, od jednorazowych po roczne – wylicza Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.

Taki wolumen testowej sprzedaży miał pozwolić na zidentyfikowanie większości mankamentów i niedogodności oraz sukcesywne ich eliminowanie, a podobny proces czekać ma teraz kolejową część Systemu FALA. InnoBaltica przyznaje jednak, że w tym przypadku „testy wewnętrzne zabierają więcej czasu niż zakładano”. Jednak przekonuje, że uruchamianie FALA w ramach połączeń Polregio oraz SKM PKP Trójmiasto (na terenie województwa) rozpoczęte będzie we wrześniu, a przebiegać będzie w 3 krokach.

3 kroki uruchamiania Systemu FALA na kolei

  • Zakup biletu „OD-DO” w aplikacji lub na portalu internetowym (od września 2024 r.).
  • Zakup biletu „OD-DO” w Falomacie (termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim).
  • Podróż dynamiczna „Check-In – Check-Out” (termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim).

– Pierwszym krokiem będzie udostępnienie podróżnym zakupu biletów kolejowych na z góry określoną trasę. Odbędzie się to dwuetapowo, najpierw przez aplikację i portal podróżnego, a następnie w falomatach. W ostatnim kroku wprowadzimy sprzedaż w modelu podróży dynamicznej „check-in – check-out”. Warto podkreślić, że będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę – podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Czytaj też: Znów utrudnienia na obwodnicy Trójmiasta. Jeden pas ruchu zostanie zamknięty
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

byle do... 30.06.2024 10:35
...okresu trwałości projektu. A potem? Protokół zniszczenia!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama