O obecnym stadium uruchamiania systemu poinformowano dziennikarzy na czwartkowym spotkaniu z mediami oraz za pomocą oficjalnego komunikatu. „InnoBaltica wraz z Asseco Data Systems prognozują, że w drugim półroczu 2024 nastąpi czas pełnego ustabilizowania działania systemu w komunikacji miejskiej, czyli w autobusach, trolejbusach i tramwajach. FALA objęła dotychczas: Trójmiasto, Słupsk, Chojnice, Puck, Władysławowo oraz Lębork. Wdrażane są jeszcze poprawki z priorytetem wyznaczonym dla sprawności walidatorów, czyli urządzeń FALI w pojazdach. Sytuacja na tym polu jest znacznie lepsza aniżeli na początku trwających testów publicznych, ale nadal zbyt często zdarzają się problemy. Są one o tyle istotniejsze od innych, że pasażerowie zdecydowanie najchętniej decydują się korzystanie z FALI poprzez własne karty płatnicze” – czytamy.
– Szacujemy, że około 90 procent dotychczasowych transakcji realizowanych zostało w systemie z wykorzystaniem osobistych kart płatniczych przykładanych właśnie do naszych urządzeń. Oczywiście, z czasem te proporcje mogą ulec zmianie. Użycie karty płatniczej w pojeździe to najprostsza forma zakupu biletu, ponieważ nie wymaga założenia konta w systemie ani personalizowania ustawień tego konta. Od początku testowego publicznego działania FALI pasażerowie zakupili ponad 360 tysięcy biletów wszelkiego rodzaju, od jednorazowych po roczne – wylicza Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
Taki wolumen testowej sprzedaży miał pozwolić na zidentyfikowanie większości mankamentów i niedogodności oraz sukcesywne ich eliminowanie, a podobny proces czekać ma teraz kolejową część Systemu FALA. InnoBaltica przyznaje jednak, że w tym przypadku „testy wewnętrzne zabierają więcej czasu niż zakładano”. Jednak przekonuje, że uruchamianie FALA w ramach połączeń Polregio oraz SKM PKP Trójmiasto (na terenie województwa) rozpoczęte będzie we wrześniu, a przebiegać będzie w 3 krokach.
3 kroki uruchamiania Systemu FALA na kolei
- Zakup biletu „OD-DO” w aplikacji lub na portalu internetowym (od września 2024 r.).
- Zakup biletu „OD-DO” w Falomacie (termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim).
- Podróż dynamiczna „Check-In – Check-Out” (termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim).
– Pierwszym krokiem będzie udostępnienie podróżnym zakupu biletów kolejowych na z góry określoną trasę. Odbędzie się to dwuetapowo, najpierw przez aplikację i portal podróżnego, a następnie w falomatach. W ostatnim kroku wprowadzimy sprzedaż w modelu podróży dynamicznej „check-in – check-out”. Warto podkreślić, że będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę – podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.
Napisz komentarz
Komentarze