Tczew podsumowuje pół roku darmowej komunikacji miejskiej
Z podsumowania 6-miesięcznego okresu, jaki minął od wprowadzenia bezpłatnej wynika, że znacznie zwiększyła się liczba osób korzystających z takiej formy komunikacji. Z gratisowych przejazdów mogą korzystać wszyscy, bez względu na wiek, czy miejsce zamieszkania.
- Od wprowadzenia bezpłatne komunikacji miejskie znacznie wzrosła liczba pasażerów – średnio o 50 procent – mówi Małgorzata Mykowska, rzeczniczka tczewskiego magistratu. - O 80 procent więcej osób korzysta z linii nr – z Czyżykowa na dworzec PKP. Jednak rekord należy do linii nr 17, na które podwoiła się liczba użytkowników.
Raport dotyczący skutków wprowadzenia bezpłatnej komunikacji sporządziła firma Marcin Gromadzki Public Transport Consulting.
ZOBACZ TEŻ: Darmowe autobusy w Tczewie. Od piątku bezpłatna komunikacja miejska
Jak wynika z badań marketingowych, w stosunku do jesieni 2022 r., kiedy to jeszcze obowiązywała odpłatność usług, w skali miesiąca nastąpił wzrost z 407 324 do 638 211 pasażerów, czyli o 230 907 osób, stanowiących aż 56,7 proc. stanu z 2022 r.
W dniu powszednim popyt wzrósł o 9 231 osób (55,6 proc.), w sobotę o 5 559 osób (60,5 proc.), a w niedzielę – o 2 964 osoby (rekordowe 68,4 proc.). Wzrost nastąpił na wszystkich liniach. Procentowo najmniejszy był na liniach 2 i 12 – 36,5 proc. i 39,0 proc., a największy – na liniach 7 i 17 – 84,5 proc. i 96,6 proc. oraz na linii 1 – 86,5 proc.
- Najlepszą pod względem liczby pasażerów na 1 wozokilometr stała się linia 1, zapewniająca szybki dojazd z osiedla Czyżykowo przez ścisłe centrum miasta do dworca kolejowego – mówi Maciej Gromadzki. - I to jest kolejny spory sukces, bo dobre wykorzystanie tej linii oznacza rezygnację przez część tczewian z dojazdów na dworzec samochodami.
Twórca raportu podkreślił, że wykorzystanie autobusów było w miarę równomierne, gdyż wdrożony nowy rozkład jazdy – z rytmicznie wykonywanymi kursami w stałych taktach i dobrą koordynacją rozkładów jazdy różnych linii na wspólnych odcinkach tras – spowodował rozłożenie pasażerów pomiędzy sąsiednie kursy. pojemności pasażerskiej.
Faktem jest, że pomimo bardzo dobrego średniego wykorzystania i wielu pasażerów ogółem, w żadnym autobusie nie wystąpił stan ścisku, wyznaczony przez miasto na poziomie 75 proc. nominalnej pojemności pasażerskiej.
- Dojeżdżam codziennie do pracy z Czyżykowa na drugi kraniec Tczewa – mówi pani Wiesława. - Dawniej za każdym razem w autobusie na linii nr 3 i 4 panował niesamowity ścisk. Teraz można nawet miejsce siedzące dostać. Jestem zadowolona z obecnej formy komunikacji.
ZOBACZ TEŻ: Tczew: Rusza Gminny Transport Publiczny GTBUS. Będzie kursować na 9 trasach
W miarę upływu czasu w przestrzeni publicznej zaczęły się pojawiać informacje, że miasto zamierza wycofać się z bezpłatnej komunikacji. Jak się okazuje, to jednak tylko złośliwe plotki.
- Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej okazało się pełnym sukcesem, o czym świadczy znaczny wzrost liczby pasażerów – podkreśla Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. - Wbrew krążącym opiniom, nie wycofujemy się z tego projektu. Bezpłatna komunikacja w Tczewie pozostanie. Kolejnym krokiem w rozwoju proekologicznego transportu miejskiego będą autobusy elektryczne. Złożyliśmy wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację na zakup 10 autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Czekamy na weryfikację.
To nie wszystko. W 2024 r. ruszy też postępowanie wyboru operatora, który wprowadzi pozostałych 20 fabrycznie nowych autobusów i wraz z przekazanymi mu do eksploatacji 10 elektrobusami, obsługiwać będzie przez kolejne 10 lat tczewską komunikację miejską.
Napisz komentarz
Komentarze