Rekord w Porcie Gdańsk! Prawie 81 milionów ton przeładowanych towarów
- Jak podaje Port Gdańsk, w roku 2022 przeładowano w Naftoporcie 25,5 miliona ton paliw płynnych, zaś w roku ubiegłym aż 36,6 miliona ton.
Część tych ładunków stanowią dostawy dla rafinerii w Niemczech, ponieważ gdański Naftoport po zamknięciu przesyłu ropy naftowej z Rosji rurociągiem „Przyjaźń” stał się dla całego regionu naftowym hubem.
PRZECZYTAJ TEŻ: Port Północny w Gdańsku z nowym układem drogowym. Znamy wykonawcę
Ponieważ ukraińskie porty nad Morzem Czarnym nie mogły eksportować zboża, duża część tych ładunków była wysyłana tranzytem przez Port Gdańsk.
- Przeładunki zbóż w całym roku ubiegłym sięgnęły 3,1 miliona ton – w porównaniu z produktami naftowymi wydaje się niewiele, jednak, licząc rok do roku, oznacza to wzrost o 60 procent.
PRZECZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk z nowym magazynem do przeładunku zboża
Na zbliżonym poziomie utrzymały się przeładunki węgla.
- Przez terminale węglowe przeszło go 13,3 miliona ton, z czego 12,5 miliona ton stanowił import czarnego paliwa.
- Niewielki wzrost zanotowano w dziedzinie towarów drobnicowych – przeładunki rzędu 22,9 mln ton.
- Terminale kontenerowe przeładowały 20,5 mln ton towarów.
PRZECZYTAJ TEŻ: Gdańsk: Spółka Węglokoks kupiła Port Północny
– Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat przekroczy barierę 100 milionów ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować, jak równy z równym, z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – mówi Łukasz Malinowski, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jakie inwestycje wykonano w Porcie Gdańsk w 2023 roku?
W ślad za rosnącymi przeładunkami, idą dochody spółki, która za rok 2023 zanotowała zysk netto 224,4 mln zł. To również rezultat systematycznego inwestowania w portową infrastrukturę.
– Poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ubiegłego roku rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych – wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
PRZECZYTAJ TEŻ: 1832 statki i 41 mln ton towarów. Gdański port idzie na rekord!
Na przestrzeni ostatniej dekady Port Gdańsk stał się portem europejskim notującym najszybszy rozwój – na poziomie 167 procent.
Napisz komentarz
Komentarze