Scania zamyka fabrykę w Słupsku. To koniec
Scania Production Słupsk zorganizowała dzień przed wigilią dwa świąteczne spotkania dla swoich pracowników. Odbyły się one przy dwóch liniach produkcyjnych. Ponad pół tysiąca osób odebrało prezenty i usłyszało życzenia przy głównej linii produkcyjnej i to spotkanie miało charakter historyczny. Po pierwsze dlatego, że pracownicy zakładu spotkali się w tym gronie po raz ostatni, a po drugie dlatego, że odbyło się ono w sercu słupskiego zakładu, gdzie do niedawna odbywała się produkcja autobusów. Niestety, w grudniu wyprodukowany został tu ostatni egzemplarz i właśnie ten autobus symbolicznie stanął przy świątecznej zakładowej choince. Jeszcze w styczniu odjedzie on z fabryki do klienta.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Scania odjeżdża ze Słupska. Zwolnieni pracownicy już szukają nowej pracy
W sumie w Słupsku przez ok. 30 lat istnienia zakładu wyprodukowano prawie 10500 autobusów. Licznik produkcji się zatrzymał, bo koncern Scania podjął ponad pół roku temu decyzję o zmianie strategii i zakończeniu produkcji autobusów w Słupsku.
- Rok 2023 to kilka historycznych wydarzeń - wyniki produkcji i jakości w 2023 roku były najlepsze w historii spółki. Zapadła też historyczna zmiana w strategii koncernu, czyli decyzja o zakończeniu produkcji autobusów. W grudniu został zmontowany ostatni autobus i w styczniu powinien gotowy wyjechać do klienta. Będzie to 10413 autobus wyjeżdżający ze słupskiej fabryki. W 2023 roku po raz pierwszy w historii koncernu w słupskiej fabryce powstał prototyp autobusu. Ma to ogromne znaczenie dla przyszłości Scania Production Słupsk, która zostaje przy produkcji podwozi, bo pozwoli to na rozwój nowego, elektrycznego podwozia, a jak wiadomo, elektromobilność jest obecnym światowym trendem – poinformowała za pośrednictwem mediów społecznościowych Scania Production Słupsk.
Ze słupskiej fabryki zwolniono 800 osób
W sumie pracę w Scanii w Słupsku straciło i straci w najbliższych tygodniach i miesiącach ok. 800 osób, które podpisały już wcześniej z pracodawcą indywidualne porozumienia. Dalej będzie działał zakład w Kobylnicy, gdzie są i nadal będą produkowane podwozia. W Kobylnicy pracuje ok. 300 osób.
ZOBACZ TEŻ: Scania zamyka fabrykę w Słupsku i rozmawia ze związkami. Solidarność: Nie akceptujemy nędznej oferty
Warto dodać, że jeszcze w listopadzie w Słupsku powstał autobus elektryczny najnowszej generacji. BEV 3.0, bo o nim mowa, to, jak informuje Scania Słupsk, najnowsza wersja elektrycznego, niskowejściowego autobusu, która wymagała nowych rozwiązań w podwoziu jak i nadwoziu.
- Na pierwszy rzut oka pojazd nie różni się specjalnie od znanego już dobrze w Słupsku modelu Scania Citywide, który codziennie przemierza ulice naszego miasta. W rzeczywistości zmiany objęły konstrukcję nośną, układ napędowy oraz kompletny układ zasilania w 100 proc. zaprojektowany i wykonany przez Scanię. Chodzi przede wszystkim o baterie, instalację wysokiego napięcia oraz oprogramowanie. Autobus BEV3 wyjechał do Szwecji. Tam będzie możliwe jego pierwsze uruchomienie. Słupski prototyp uzupełni flotę pojazdów służących do wewnętrznych testów produktu, testów oprogramowania oraz będzie służył jako baza do modyfikacji pod kolejne rozwojowe projekty - informuje Scania.
Napisz komentarz
Komentarze