Pucki dworzec czeka na podróżnych
Podczas trwającej nieco ponad dwa lata inwestycji, pochodzący z 1928 roku dworzec przeszedł prawdziwą przemianę. Wyższej części budynku przywrócono ceglany wygląd, natomiast niższą parterową, w której mieściła się dawniej ekspedycja kolejowa, odbudowano od podstaw, otynkowano i pomalowano na biało. Zyskała ona również aluminiowo-szklaną fasadę. Budynek zyskał również iluminację nocną.
We wnętrzu na pasażerów czeka nowo zaaranżowany hol oraz poczekalnia sezonowa. Obydwie przestrzenie urządzono nowocześnie oraz utrzymano w modnych odcieniach bieli i szarości. Ciekawostką jest posadzka z odtworzonymi na wzór historycznych białymi i czarnymi płytkami z geometryczną bordiurą (element ozdobny podłogi), a także wyeksponowanie pomalowanej na szaro cegły w górnej części ścian. Uwagę zwracają podwieszane do sufitu, nowoczesne i kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol i poczekalnię wyposażono również w metalowe ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu zlokalizowano toalety. W budynku dworca przewidziano także pomieszczenia na wynajem: prawie 200-metrowy lokal na parterze, w miejscu dawnej ekspedycji oraz pomieszczenia biurowe na piętrze budynku.
– Puck to kolejny ważny dworzec w województwie pomorskim, którego przebudowę zakończyliśmy w tym roku. Dzięki niej budynek nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale również stał się obiektem komfortowym, bezpiecznym i dostępnym dla wszystkich pasażerów. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył wszystkim podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
CZYTAJ TEŻ: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask
Odnowiony dworzec wyposażony jest w wiele ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami. Poza specjalnie przystosowanymi toaletami są to m.in. obniżone okienka kasowe czy urządzania wzmacniające sygnał aparatów słuchowych, które pomogą w komunikacji z kasjerem. Wprowadzono również wiele usprawnień dla osób z dysfunkcjami wzroku. Wśród nich oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące z polami uwagi czy plany dotykowe budynku i jego otoczenia.
- Dworzec stał się również przyjazny środowisku i bezpieczny. Dzięki ociepleniu budynku i nowej stolarce okiennej zredukowano straty ciepła. Wprowadzono również system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami, który optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody, a także energooszczędne oświetlenie. Dla poprawy bezpieczeństwa budynek wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe – wyjaśniają przedstawiciele PKP S.A.
Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię oraz zamontowano małą architekturę. Od strony północnej, w miejscu, gdzie znajdował się dworzec tymczasowy, powstanie wiata rowerowa. Pomiędzy nią a elewacją dworca, na niewielkim placyku, pozostawiono miejsce pod ustawienie food trucków w sezonie letnim.
Koszt przebudowy dworca w Pucku to 11,6 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze