Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask

Niewielki, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX w. – dworzec w Helu, odzyskał historyczny blask. Stał się przy okazji przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych
Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask

Autor: PKP

Odnowiony dworzec w Helu już służy pasażerom

Ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim i jednocześnie jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce odzyskał swój historyczny wygląd. Prace nad jego odnowieniem trwały 1,5 roku.

– Hel to kolejny dworzec na Półwyspie Helskim, który otworzyliśmy w tym roku dla podróżnych po przebudowie. Dzięki zakończonej inwestycji jego elewacja odzyskała historyczny charakter, odbudowaliśmy również wiatę przylegającą do budynku. Cieszy jednak przede wszystkim to, że pasażerowie zyskali nowoczesną i komfortową przestrzeń obsługi podróżnych, która jest dostępna również dla osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie będzie dobrze służył pasażerom – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

CZYTAJ TEŻ: Gdański dworzec najpiękniejszy! Tak zdecydowali pasażerowie

Renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla najmłodszych pasażerów kolei. Dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki.

Nowa strefa obsługi podróżnych

Na pasażerów czeka również nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.

- Dzięki inwestycji dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m. in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastową kolorystykę wnętrz – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A. - Dworzec jest także ekologiczny i bezpieczny. Budynek nie tylko ocieplono od zewnątrz, ale też – by ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu dworca. W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny system monitoringu. 

ZOBACZ TEŻ: Dworzec we Wrzeszczu otwarty! Jak ocenili go pasażerowie?

Przebudowa objęła również otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyskał całkowicie nową nawierzchnię, znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami,  foodtrucków oraz taksówek. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa, na dachu której zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”.

Łączny koszt przebudowy dworca w Helu wyniósł 10 mln zł. 

 „Ten artykuł został wsparty przez program grantowy „Media lokalne na rzecz demokracji” Journalismfund Europe”

JFE


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama