Styczeń jest miesiącem, w którym, zazwyczaj, ruch jednostek na rzekach zamiera, chyba że do akcji ruszają lodołamacze usuwające zatory lodowe. Tymczasem w śluzach w Przegalinie i Białej Górze zobaczyć można było zestawy barek płynących po ładunek do gdańskiego portu i, już z ładunkiem, do Płocka.
Kanał żeglugowy przez przekopaną Mierzeję Wiślaną - nazywany oficjalnie Portem Nowy Świat, nieoficjalnie zaś przekopem mierzei - otwarty został 17 września ubiegłego roku. Zapowiadanych statków towarowych płynących do portu w Elblągu nikt jednak w tym kanale nie widział i nie zobaczy do chwili zakończenia prac przy torze wodnym na Zalewie Wiślanym oraz na rzece Elbląg. Dopiero po zakończeniu tych robót nowa, 23-kilometrowa droga wodna do elbląskiego portu będzie gotowa. Zaawansowanie inwestycji na zalewie i rzece Elbląg szacowane jest na 80 procent.
Duże zmiany czekają od następnego poniedziałku 23 stycznia kierowców poruszających się ulicą Budowlanych w Gdańsku. Aż do września tego roku tą często używaną trasą będzie można jechać tylko w kierunku Kaszub, wracających do miasta czekają objazdy i korki.
W piątek trzynastego wzrosną opłaty za miejsce na cmentarzach w Gdyni. W zależności od tego, czy jest to grób dziecięcy, urnowy, ziemny czy murowany ceny wzrosną od 50 do nawet 300 zł. To, jak słyszymy, z powodu inflacji, a więc rosnących kosztów zużycia wody, prądu i paliw gazowych. W Gdańsku i Sopocie, póki co, ceny pozostają bez zmian.
Jest zielone światło dla budowy najdłuższego odcinka trasy S6 w województwie pomorskim między Leśnicami koło Lęborka a Bożepolem Wielkim! Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Powstanie południowa obwodnica Lęborka, a węzeł Bożepole Wielkie zostanie rozbudowany. Przejazd tym odcinkiem S6 skróci się o połowę.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu wystosowała dezyderat do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie dwujęzycznych tablic na Trasie Kaszubskiej w ciągu drogi ekspresowej S6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odmówiła zgody na ustawienie takich tablic w języku polskim i kaszubskim, uzasadniając to możliwością rozproszenia uwagi kierowców. – Liczymy na zmianę tej decyzji – mówi poseł Zbigniew Konwiński.
Z początkiem roku Gdańsk przejął na siebie obowiązki w zakresie zaopatrywania gdańszczan w wodę oraz odbierania ścieków. To efekt zakupu przez samorząd 51 proc. akcji Saur Neptun Gdańsk. Prezesem nowej spółki został dotychczasowy prezes SNG, natomiast w radzie nadzorczej znalazły się, m.in., osoby z kierowniczych stanowisk w urzędzie miasta. - Prezydent Dulkiewicz obsadziła spółkę swoimi wiernymi towarzyszami – mówi radny Andrzej Skiba z Prawa i Sprawiedliwości.
Na rynku wydawniczym ukazała się kolejna książka autorstwa prof. Dariusza Filara, demaskująca gospodarcze ułomności kraju oraz wskazująca generowane, w związku z tym, społeczne problemy. O ocenę ostatnich lat rządów w Polsce można było zapytać autora osobiście podczas spotkania promującego książkę pt. „Na mieliźnie”, które odbyło się we wtorek, 10 stycznia w siedzibie Pracodawców Pomorza w Gdańsku. Profesor pokusił się, m.in., o wcielenie się w rolę prezesa Adama Glapińskiego.
90 lasek dynamitu użyto we wtorek, 10 stycznia do wyburzenia 65-metrowego komina, jednej z niewielu już pozostałości po dawnej spółdzielni mleczarskiej Maćkowy w Gdańsku. Wybuch komina można było obejrzeć m.in. z niewielkiego parkingu (tuż obok pętli autobusowej) przy ul. Bartniczej 1.
Powodem ostatnich, dużych zatorów drogowych tworzących się na dojeździe do ronda Komitetu Obrony Robotników w Gdańsku jest znaczący wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk. Nad rozwiązaniami, które pozwolą udrożnić Trasę Sucharskiego, mają wkrótce debatować przedstawiciele miasta, portu oraz policji.
Nawet jeśli jesienne wybory wygra opozycja, to ja bym nie chciał być w skórze przyszłego ministra finansów, czy premiera, którzy będą musieli jakoś posprzątać tę gospodarkę. I to sprzątanie, będzie – po pierwsze bardzo trudne, po drugie – długie – mówi prof. Piotr Dominiak.
Rok 2023 stać będzie na Powiślu i Żuławach pod znakiem intensywnych prac na kilku newralgicznych szosach. Po wykonaniu tych robót pojedziemy znacznie wygodniej, bezpieczniej i nieco szybciej, lecz zanim będzie lepiej, całymi miesiącami będzie trudniej. Za sprawą remontów, które w niektórych miejscach już się rozpoczęły.