Postępują prace przy budowie toru wodnego do portu w Elblągu, by możliwe stało się dopływanie tam statków morskich przez otwarty we wrześniu ubiegłego roku kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Nadal nierozstrzygnięta pozostaje sprawa przebudowy ostatniego odcinka ww. toru, przed samym elbląskim portem. Samorząd Elbląga utrzymuje, że to zadanie państwa, rząd wskazuje na miasto. Chodzi o 100 milionów złotych. O takie fundusze dla elbląskiego portu zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawek Senatu RP do budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do Elbląga. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi pieniędzmi i że przekonają do tego innych posłów – mówi senator Jerzy Wcisła.
Styczeń jest miesiącem, w którym, zazwyczaj, ruch jednostek na rzekach zamiera, chyba że do akcji ruszają lodołamacze usuwające zatory lodowe. Tymczasem w śluzach w Przegalinie i Białej Górze zobaczyć można było zestawy barek płynących po ładunek do gdańskiego portu i, już z ładunkiem, do Płocka.
Kanał żeglugowy przez przekopaną Mierzeję Wiślaną - nazywany oficjalnie Portem Nowy Świat, nieoficjalnie zaś przekopem mierzei - otwarty został 17 września ubiegłego roku. Zapowiadanych statków towarowych płynących do portu w Elblągu nikt jednak w tym kanale nie widział i nie zobaczy do chwili zakończenia prac przy torze wodnym na Zalewie Wiślanym oraz na rzece Elbląg. Dopiero po zakończeniu tych robót nowa, 23-kilometrowa droga wodna do elbląskiego portu będzie gotowa. Zaawansowanie inwestycji na zalewie i rzece Elbląg szacowane jest na 80 procent.
Duże zmiany czekają od następnego poniedziałku 23 stycznia kierowców poruszających się ulicą Budowlanych w Gdańsku. Aż do września tego roku tą często używaną trasą będzie można jechać tylko w kierunku Kaszub, wracających do miasta czekają objazdy i korki.
W piątek trzynastego wzrosną opłaty za miejsce na cmentarzach w Gdyni. W zależności od tego, czy jest to grób dziecięcy, urnowy, ziemny czy murowany ceny wzrosną od 50 do nawet 300 zł. To, jak słyszymy, z powodu inflacji, a więc rosnących kosztów zużycia wody, prądu i paliw gazowych. W Gdańsku i Sopocie, póki co, ceny pozostają bez zmian.
Jest zielone światło dla budowy najdłuższego odcinka trasy S6 w województwie pomorskim między Leśnicami koło Lęborka a Bożepolem Wielkim! Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Powstanie południowa obwodnica Lęborka, a węzeł Bożepole Wielkie zostanie rozbudowany. Przejazd tym odcinkiem S6 skróci się o połowę.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu wystosowała dezyderat do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie dwujęzycznych tablic na Trasie Kaszubskiej w ciągu drogi ekspresowej S6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odmówiła zgody na ustawienie takich tablic w języku polskim i kaszubskim, uzasadniając to możliwością rozproszenia uwagi kierowców. – Liczymy na zmianę tej decyzji – mówi poseł Zbigniew Konwiński.
Z początkiem roku Gdańsk przejął na siebie obowiązki w zakresie zaopatrywania gdańszczan w wodę oraz odbierania ścieków. To efekt zakupu przez samorząd 51 proc. akcji Saur Neptun Gdańsk. Prezesem nowej spółki został dotychczasowy prezes SNG, natomiast w radzie nadzorczej znalazły się, m.in., osoby z kierowniczych stanowisk w urzędzie miasta. - Prezydent Dulkiewicz obsadziła spółkę swoimi wiernymi towarzyszami – mówi radny Andrzej Skiba z Prawa i Sprawiedliwości.
Na rynku wydawniczym ukazała się kolejna książka autorstwa prof. Dariusza Filara, demaskująca gospodarcze ułomności kraju oraz wskazująca generowane, w związku z tym, społeczne problemy. O ocenę ostatnich lat rządów w Polsce można było zapytać autora osobiście podczas spotkania promującego książkę pt. „Na mieliźnie”, które odbyło się we wtorek, 10 stycznia w siedzibie Pracodawców Pomorza w Gdańsku. Profesor pokusił się, m.in., o wcielenie się w rolę prezesa Adama Glapińskiego.
90 lasek dynamitu użyto we wtorek, 10 stycznia do wyburzenia 65-metrowego komina, jednej z niewielu już pozostałości po dawnej spółdzielni mleczarskiej Maćkowy w Gdańsku. Wybuch komina można było obejrzeć m.in. z niewielkiego parkingu (tuż obok pętli autobusowej) przy ul. Bartniczej 1.
Powodem ostatnich, dużych zatorów drogowych tworzących się na dojeździe do ronda Komitetu Obrony Robotników w Gdańsku jest znaczący wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk. Nad rozwiązaniami, które pozwolą udrożnić Trasę Sucharskiego, mają wkrótce debatować przedstawiciele miasta, portu oraz policji.
Nawet jeśli jesienne wybory wygra opozycja, to ja bym nie chciał być w skórze przyszłego ministra finansów, czy premiera, którzy będą musieli jakoś posprzątać tę gospodarkę. I to sprzątanie, będzie – po pierwsze bardzo trudne, po drugie – długie – mówi prof. Piotr Dominiak.