W 2021 roku pomorscy przedsiębiorcy, mogli poczuć się niczym na rollercoasterze. Notowali to zwyżki, to znów obniżki nastrojów, wywołane szeregiem niezależnych czynników o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Nadzieja na powrót do przedpandemicznej normalności przyszła w połowie roku, gdy z dołka zaczęły wychodzić branże budowlana, turystyczna czy gastronomiczna. Skończyło się na kilku lepszych miesiącach. Po nich nastały inflacja oraz Polski Ład.
Mamy do czynienia z największym błędem całej polskiej transformacji – ocenili warunki przejęcia Lotosu przez Orlen uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Business Centre Club. Transakcji wystawiono negatywną ocenę zarówno pod kątem uzasadnienia ekonomicznego, jak i interesów państwa oraz skutków dla samego Orlenu.
Rekord polskich portów, umowa na budowę promów i rozwój morskiej energetyki wiatrowej. To, zdaniem ekspertów, najważniejsze wydarzenia w gospodarce morskiej w 2021 r. Sprawdziliśmy, z jakimi sukcesami i wyzwaniami mierzy się obecnie branża.
- Zmarnowano posiedzenie Sejmu – mówili w czwartek w Gdańsku o braku publicznej informacji na temat przygotowanego przez rząd projektu kolejnych kroków w walce z pandemią COVID-19 przedstawiciele ruchu Polska 2050 Szymona Hołowni. Ich konferencja prasowa nie bez przyczyny, została jednak zorganizowana przed rafinerią Grupy Lotos – działacze wskazywali bowiem na swoje poważne wątpliwości dotyczące fuzji czy przejęcia gdańskiej spółki przez PKN Orlen.
Port Lotniczy Gdańsk dopina szczegóły letniej siatki połączeń, która zacznie obowiązywać od ostatnich dni marca br. W ofercie znajdzie się co najmniej 89 połączeń realizowanych przez 10 przewoźników. Nie zabraknie lotów do najpopularniejszych kierunków z Gdańska, czyli Oslo, Londynu i Amsterdamu oraz najchętniej wybieranych miejsc urlopowych, w tym na Kretę, Maltę czy do Barcelony.
Farm Frites Poland zwiększa moce produkcyjne i rozbudowuje swój zakład. Firma otrzymała wsparcie od Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w ramach programu Polska Strefa Inwestycji.
Czy były prezes Lotosu stanie na czele MOL Polska, które za kilkanaście miesięcy przejmie w zarząd cześć aktywów Grupy Lotos, w tym jej 417 stacji paliw? Robert Pietryszyn wymieniany jest jako kandydat do tej roli, m.in. z racji działalności w agencji public relations R4S.
Przekop Mierzei Wiślanej ma być ukończony w czerwcu 2022 roku – przynajmniej pierwsza jego część, dotycząca samego „przebicia się” przez grunt i połączenia wód Bałtyku z Zalewem Wiślanym. Inwestycja budzi zainteresowanie w całym kraju, wszak na przestrzeni lat ogromna część naszych rodaków odwiedziła mierzeję, choćby podczas wakacyjnych wojaży. Dziś dochodzi do tego tzw. turystyka przekopowa, czyli ludzie chcący popatrzeć na budowę nieco przypominającą Kanał Sueski, acz w mniejszej skali. Zakończenia przekopu z utęsknieniem wypatrują mieszkańcy gminy Sztutowo, których zaraz potem dotkną uciążliwości związane z kolejną inwestycją – remontem newralgicznej drogi wojewódzkiej.
Ulica Romera, dzieląca historycznie Jaśkową Dolinę na Górną i Dolną, to miejsce, w którym Bravo Developer postanowił stworzyć swoją pierwszą inwestycję w Trójmieście – kameralną, ale i spektakularną. Najważniejsze wyzywanie, przed jakim stanęliśmy, to stworzenie czegoś współczesnego i jednocześnie głęboko osadzonego w tej niezwykłej przestrzeni. Odwołaliśmy się więc do historii.
Pierwsza partia mebli wyprodukowanych przez osadzonych w Zakładzie Karnym w Sztumie została wysłana do centrum logistycznego firmy Black Red White. Produkcja prowadzona jest w hali wybudowanej w Sztumie w ramach programu „Praca dla więźniów”.
Niestety, pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był jeszcze gorszy niż pandemiczny rok 2020. Spowodowane jest to faktem, że w pandemicznym 2020 roku wszyscy korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które chociaż w części rekompensowały ponoszone straty. W roku 2021, jak wszyscy wiemy, tarcz już nie było. Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie – podsumowuje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Pracodawcy jednoznacznie negatywnie wypowiadają się w sprawie przejęcia aktywów Grupy Lotos. – Złamano nastoletni konsensus panujący wśród ekspertów i analityków, a także w opinii publicznej, co do potrzeby utrzymania konkurencji na krajowym rynku rafineryjnym. To uderza w cały polski rynek kapitałowy – uważają przedstawiciele Gdańskiego Klubu Biznesu.