– Niektóre z ulic Głównego Miasta – włącznie z reprezentacyjnymi ul. Długą i Długim Targiem – to drogi „oddane we władanie” pieszym i rowerzystom – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. – Ograniczenie, a nawet całkowite uniemożliwienie na nich ruchu samochodowego z jednej strony pozwoliło na turystyczny rozkwit wielu zakątków historycznego serca Gdańska i wzbogacenie jego oferty gastronomicznej poprzez np. możliwość wystawienia ogródków przed lokalami. Z drugiej zaś to jedna z form ochrony zabytków czy walorów estetycznych Głównego Miasta. Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny i prozdrowotny, wynikający z minimalizowania ruchu kołowego w ścisłym centrum miasta.
Czytaj też: Mieszkańcy kontra kluby ze striptizem. Apelują o Park Kulturowy
Pomimo tego, że o zakazie ruchu pojazdów na przeznaczonych dla pieszych ulicach informuje oznakowanie, niektórym z kierowców zdarza się wjechać na drogę, na której ich być nie powinno. Jedni robią to z roztargnienia, nie zwracając uwagi na znaki. Inni z kolei z premedytacją, chcąc skrócić sobie drogę. To duże zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych. Jakie mogą być tego efekty pokazało zdarzenie z czerwca ubiegłego roku, kiedy kierowca auta na minuty jeździł po Długim Targu i okolicznych ulicach z dużą prędkością, potrącając i raniąc przy tym dwie osoby.
– By wyeliminować ryzyko wjazdu samochodów na zamknięte dla nich ulice na części z nich znajdują się fizyczne bariery – czy to w postaci słupków, płotków wygrodzeniowych, kamiennych bloków czy donic. Postanowiliśmy ujednolicić formę zabezpieczenia stref ruchu pieszych i ustawić w wyznaczonych miejscach estetyczne słupki – wyjaśnia Piotr Kryszewski. – Część z nich będzie zamontowana na stałe, inne będą miały możliwość ich okresowego demontowania, np. w czasie sezonu letniego, kiedy na ulicach czy chodnikach wystawione będą ogródki gastronomiczne. Inne z kolei będą posiadać mechanizm pneumatyczny, umożliwiający schowanie słupka pod powierzchnię jezdni. To rozwiązanie, które w sytuacjach awaryjnych pozwoli na wjazd na wyłączone z ruchu ulice pojazdów służb ratunkowych czy technicznych, posiadających klucze.
Słupki pneumatyczne będą wyposażone w odpowiednie zabezpieczenie, które zapobiegnie jego schowaniu przez osoby niepowołane. Łącznie zamontowanych zostanie 107 nowych słupków, które zastąpią dotychczas używane elementy. Staną one w ponad 20 lokalizacjach. Każda została przeanalizowana i zyska indywidualne rozwiązanie:
- ul. Kołodziejska przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
- ul. Kozia przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
- ul. Piwna przy skrzyżowaniu z ul. Lektykarską
- ul. Wełniarska
- ul. Podgarbary
- ul. Garbary
- Targ Węglowy przy Złotej Bramie
- ul. Pocztowa przy skrzyżowaniu z ul. Długą
- ul. Lektykarska przy skrzyżowaniu z ul. Długą
- ul. Ławnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Kramarska przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
- ul. Kaletnicza przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
- ul. Kuśnierska
- ul. Mieszczańska przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Pończoszników przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Powroźnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Dziana przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
- ul. Mydlarska przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
- ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Bosmańską
- ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Przędzalniczą
- ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Chmielną
- ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Motławską
Po zakończeniu przebudowy słupki staną również na ul. Ogarnej.
Napisz komentarz
Komentarze