Antyzatoka. Co to takiego?
Jak tłumaczy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, antyzatoka to „odwrotność” tradycyjnej zatoki autobusowej. Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych (chodnik lub peron przystankowy), a zawęża jezdnię.
Tak będzie na ul. Kochanowskiego na wysokości posesji Wrzeszczańska 13. Oba pasy ruchu zostaną zawężone w taki sposób, że na środku jezdni w miejscu przystanku powstanie jeden pas. Obowiązywać będzie na nim ruch dwukierunkowy.
Będzie bezpieczniej
Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy. A to oznacza podniesienie poziomu bezpieczeństwa.
Jak wykazały przeprowadzone przez GZDiZ analizy ruchu, kierowcy na ul. Kochanowskiego jeżdżą ze średnią prędkością powyżej 50 km/h, choć obowiązuje tam strefa Tempo 30. Na problem zbyt szybko jadących aut zwracali uwagę również mieszkańcy.
Powstanie antyzatoki ma zmniejszyć również ryzyko potrącenia osób wysiadających z autobusu. Przy zatrzymaniu autobusu w zatoce samochody mijają przystanek bez zwalniania, co stwarza zagrożenie dla pieszego, chcącego przejść na drugą stronę ulicy. W przypadku antyzatoki i zatrzymania się autobusu na jezdni takie ryzyko jest zdecydowanie mniejsze.
Nie tylko antyzatoka
Oprócz wykonania antyzatoki na ul. Kochanowskiego zamontowane zostaną również 3 komplety wyspowych progów zwalniających. Znajdą się one pomiędzy zjazdami do rodzinnych ogródków działkowych „Zaspa”, przy skrzyżowaniu z ul. Klonowicza, a także w rejonie posesji przy ul. Grzegorza z Sanoka 6/4.
Napisz komentarz
Komentarze