Zmiany stref płatnego parkowania oraz opłat za postój mają na celu przede wszystkim zwiększenia rotacji samochodów parkujących w mieście. Jak podkreślono, nowe stawki zostały dostosowane do aktualnych zarobków, m.in. rosnącej płacy minimalnej.
Sopocka strefa płatnego parkowania została powiększona o:
- ulicę Kościuszki (od ul. Władysława IV do ul. 3 Maja),
- kwartał ulic Karlikowskiej i Okrzei,
- kwartał ulic Władysława IV, Lipowej, Skłodowskiej-Curie i Dębowej,
- w górnym Sopocie: ul. 23 Marca (do ul. Armii Krajowej), ul. 1 Maja (między ul. Armii Krajowej i al. Niepodległości) oraz ul. Grottgera.
Wraz z rozszerzonymi strefami i nowymi stawkami opłat za parkowanie w tych strefach zmieni się też sposób kontrolowania opłat za parkowanie. Oprócz patroli pieszych, będą też tzw. kontrole zdalne, podczas których kamera umieszczona w samochodzie będzie automatycznie skanowała wszystkie zaparkowane w strefie pojazdy.
- Przypominamy, że w Sopocie rozszerzenie strefy płatnego parkowania wprowadzane jest wyłącznie na wniosek mieszkańców - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Strefa porządkuje parkowanie, zapewnia większą rotację aut i ogranicza dominującą rolę samochodów w mieście.
W Sopocie obowiązywać będzie podział na trzy główne strefy: dwie w dolnym Sopocie - z linią podziału wzdłuż ul. Bohaterów Monte Cassino - oraz jedną w górnym Sopocie. 10 małych stref zastąpi 5 większych: A (z podstrefą A1), B oraz C (z podstrefą C1). Ma to umożliwić mieszkańcom parkowanie na większym obszarze niż dotychczas, gdy stref było 10.
W Sopocie rozszerzenie strefy płatnego parkowania wprowadzane jest wyłącznie na wniosek mieszkańców. Strefa porządkuje parkowanie, zapewnia większą rotację aut i ogranicza dominującą rolę samochodów w mieście.
Marcin Skwierawski / wiceprezydent Sopotu
Parkowanie w Sopocie. Ile zapłacimy?
Zmienione zostały opłaty za postój w strefie parkowania. Opłata minimalna wyniesie 1 zł, za pierwszą godzinę kierowcy zapłacą 5,20 zł, za drugą - 6,20 zł, za trzecią - 7,40 zł, a za czwartą i kolejne godziny - 5,20 zł. Co ważne, bez zmian pozostają ulgi dla mieszkańców, którzy mają Kartę Sopocką i przypisany do niej numer rejestracyjny pojazdu. Raz dziennie przysługuje wówczas ulga - w pierwszej godzinie postoju mieszkańcy z Kartą Sopocką płacą połowę stawki podstawowej.
Jak skorzystać z ulgi? Należy użyć Karty Sopockiej w automacie parkingowym przed wniesieniem opłaty. 50-procentowa ulga za pierwszą godzinę parkowania naliczana jest nawet wówczas, gdy płacimy za dłuższy postój, np. 3-godzinny.
Za brak opłaty za postój kierowcy będą musieli zapłacić 280 zł, chyba że wniosą opłatę dodatkową w ciągu 7 dni od dnia wystawienia zawiadomienia albo otrzymania wezwania - wówczas zostanie ona pomniejszona o połowę - do 140 zł.
Co z abonamentami?
Nie zmieniły się preferencyjne abonamenty dla mieszkańców, w wysokości 5 zł za miesiąc. Aby z nich skorzystać konieczny jest stały lub tymczasowy meldunek w Sopocie oraz odprowadzanie podatku w Sopocie. Bez zmian pozostaje tańszy abonament dla mieszkańców na drugi pojazd w rodzinie - w wysokości 115 zł za miesiąc. Wydawanie abonamentów dla pojazdów hybrydowych uzależnione będzie od zamieszkania i zameldowania oraz rozliczania podatku w Sopocie.
W myśl obowiązujących przepisów, Sopot nie może zorganizować płatnej strefy w weekendy i dni wolne od pracy. Nie może także wprowadzić strefy śródmiejskiej o dużo większych restrykcjach finansowych za postój w centrum.
- Od lat we współpracy z innymi nadmorskimi miastami turystycznymi oraz Zakopanem apelujemy o możliwość wprowadzenia strefy płatnego parkowania w weekendy - mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski. - Dla Sopotu jest to bardzo ważne, ponieważ uporządkowałoby ruch samochodowy w dniach, kiedy zmagamy się z największym natężeniem
Napisz komentarz
Komentarze