Spotkania zamknęły trzy tury spotkań informacyjnych w ramach projektu PKM Południe. Projektanci przygotowujący Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe tej inwestycji zaprezentowali dotychczasową drogę jaką przebył projekt i jakie zmiany zaszły na skutek konsultacji z mieszkańcami i włodarzami. Naturalnie również podczas trzeciej tury mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi i sugestie dotyczące projektu.
- Mimo, że zrealizowaliśmy wcześniej już dwie tury spotkań informacyjnych, podczas trzeciej mieszkańcy nadal pozytywnie zaskoczyli nas swoimi sugestiami i uwagami – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Widać, że zainteresowanie projektem nie słabnie, a propozycje i zadane pytania tworzą pole do merytorycznej dyskusji.
Na każdym ze spotkań byli obecni, oprócz mieszkańców, również samorządowcy, którzy pomagali wyjaśniać niektóre kwestie, jak również zgłaszali swoje uwagi do projektu.

Na spotkaniu w Oruni padły jasne deklaracje odnośnie stworzenia bezkolizyjnych przejazdów w tej dzielnicy Gdańska. - Projektanci zapewnili, że budowa PKM Południe nie wpłynie negatywnie na realizację oczekiwanego od lat bezkolizyjnego przejazdu na Oruni – informuje Błażej Szumała. asystent ds. komunikacji i PR w PKM S.A.
Potwierdzili to także uczestniczący w spotkaniu - zastępca prezydenta Gdańska ds. Zrównoważonego Rozwoju i Inwestycji Piotr Grzelak i dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miasta w Gdańsku – Marcin Dawidowski.
Na spotkaniu w hotelu Platan, podobnie z resztą jak na każdym ze spotkań mieszkańcy pytali o zabezpieczenie akustyczne.
- Naturalnie nasi projektanci zapewnili o (wynikającej z przepisów) konieczności monitorowania oddziaływania akustycznego zarówno nowej, jak i zrewitalizowanej linii kolejowej na sąsiednie budynki i dobrania na tej podstawie odpowiednich środków ochrony – mówi Błażej Szumała.
Na tym samym spotkaniu mieszkańcy również dopytywali o możliwość przekroczenia linią kolejową obwodnicy trójmiasta pod ziemią – taki postulat padł podczas drugiej tury spotkań, więc projektanci, zgodnie z zapowiedziami, przeanalizowali taką możliwość i zaprezentowali takie rozwiązanie mieszkańcom na spotkaniu.
- Na spotkaniu w Kolbudach, podczas momentami burzliwej, ale nadal merytorycznej dyskusji – przyznaje Błażej Szumała. - Mieszkańcy Jankowa wystąpili z propozycją zmiany przebiegu trasy, aby ta nie przechodziła przez ich miejscowość. Zespół projektowy zapowiedział, że pochyli się nad tym zagadnieniem i zobowiązał się do przeanalizowania takiego rozwiązania do końca roku.
Spotkania w Pruszczu Gdańskim, Kolbudach i Niestępowie, zgromadziły w sumie ponad 100 osób stacjonarnie, a 90 osób śledziło je na żywo online w Kolbudach. Podczas tych spotkań pytania i sugestie dotyczyły zarówno regionalnej jak i aglomeracyjnej części projektu PKM Południe. Pytania i propozycje mieszkańców do projektu skupiły się między innymi na:
- zapewnieniu sprawnego wyjazdu dla służb OSP w Kolbudach w rejonie ulicy Staromłyńskiej – projektanci zapewnili, że zgodnie z postulatami zgłoszonymi podczas poprzednich spotkań, takie rozwiązanie zostało zaprojektowane.
- podobnie jak podczas poprzednich dwóch tur spotkań informacyjnych – nt. zasad doboru ochrony akustycznej dla każdego z odcinków – pracownicy firmy T.P.F. przypomnieli o (wynikającej z przepisów) konieczności monitorowania oddziaływania akustycznego zarówno nowej, jak i zrewitalizowanej linii kolejowej na sąsiednie budynki i dobrania na tej podstawie odpowiednich środków ochrony.
- lokalizacji przystanku w Jankowie Gdańskim, a dokładniej zmiany jego umiejscowienia lub przebiegu linii kolejowej w tym rejonie – wykonawcy STEŚ potwierdzili, że przeprowadzą dalsze analizy w tej lokalizacji.
- zapewnienia dostępu do działek rolnych zlokalizowanych w Niestępowie –projektanci zadeklarowali, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda działka musi posiadać dostęp z drogi publicznej, w związku z czym taki postulat oczywiście zostanie spełniony.
- możliwości zachowania przejazdu wzdłuż ulicy Do Czarnego Mostu w Niestępowie – projektanci zapewnili, że sprawdzą możliwość i zasadność realizacji takiego pomysłu.
Zaplanowania przystanku w Łapinie przy uwzględnieniu planu budowy pływającej farmy fotowoltaicznej – przedstawiciel projektantów zapewnił, że zwróci się do odpowiednich organów o informacje w tej sprawie.
Oprócz pytań i propozycji, w trakcie spotkań padł także wyraz uznania dla pracy projektantów i zrozumienia przez nich potrzeb mieszkańców w związku z projektem PKM Południe.
– Chciałam podziękować za to, że uwzględniliście Państwo uwagi, bo pamiętamy jak burzliwe było ostatnie spotkanie ( w ramach drugiej tury spotkań informacyjnych przyp. red.) w Szkole Metropolitalnej i że te rozwiązania jedyne akceptowane przez mieszkańców zostały uwzględnione, dziękuję – powiedziała radna gminy Kolbudy Emilia Anna Jóźwik.
Żywiołowa, ale merytoryczna dyskusja, która łącznie w ramach 3 ostatnich spotkań trwała łącznie 6,5 godziny sprawiła, że projekt po raz kolejny zostanie zaktualizowany dzięki głosom mieszkańców.

PKM Południe to nie tylko stworzenie realnej alternatywy dla transportu indywidualnego, to również szansa na rozwiązanie problemów komunikacyjnych południowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin. Połączenie kolei aglomeracyjnej i regionalnej w tak zurbanizowanym i nadal rozwijającym się obszarze nie jest prostym zadaniem, ale jak najbardziej realnym, pod warunkiem pogodzenia ze sobą aspektów technicznych i społecznych tej inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze