Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Ostatnie prace na budowie przekopu Mierzei Wiślanej

Urząd Morski w Gdyni podaje, że trwają już ostatnie prace na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Niemal ukończone zostały w części lądowej inwestycji, obecnie prowadzone są tam testy i odbiory techniczne. Zaawansowane są też prace przy obu falochronach w porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej oraz na sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym.
Przekop Mierzei Wiślanej w lipcu 2022 roku wygląda już jak ukończony

Autor: NDI | Besix

Przekop Mierzei Wiślanej ma być ukończony 17 września. Jak informuje Urząd Morski, nowy kanał żeglugowy ma kilometr długości i 5 metrów głębokości, sama śluza ma 200 metrów długości, 25 metrów szerokości i 6,5 metra głębokości. Dzięki kanałowi do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów. W zakres wykańczanego właśnie pierwszego etapu tej inwestycji wchodzi budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Do wybudowania był także nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które już umożliwiają przejazd nad kanałem. Dodatkowo zaplanowano budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, jako miejsce lęgowe dla ptaków.

(Materiały prasowe NDI | BESIX)

- Zaawansowanie naszej budowy zbliża się do 98 procent całego stanu prac do wykonania. Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak równie zakończenie testów i prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy – mówi Marcin Janczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. - Jeżeli chodzi o port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, to tam prowadzone są jeszcze roboty związane z realizacją falochronu zachodniego i wschodniego. Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu liniowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki oraz zakończeniu części głowicy w zakresie robót żelbetowych i ułożenia prefabrykowanych elementów typu x-block. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienie jedynie części nadwodne. Realizacja części podwodnych falochronów już została zakończona.

Zdecydowaną większość zadań zrealizowano już także w rejonie sztucznej wyspy, gdzie obecnie trwa profilowanie kamienia hydrotechnicznego zgodnie z przekrojem docelowym. A wszystko to oznacza, że termin ostatecznego oddania inwestycji do użytkowania zbliża się wielkimi krokami. Pierwsze oficjalne przepłynięcie jednostki przez nowy kanał na Mierzei Wiślanej ma nastąpić już we wrześniu tego roku.

To nie znaczy, że od razu do portu w Elblągu popłyną statki o wspomnianej wcześniej wielkości. Trwa bowiem równolegle budowa toru wodnego na rzece Elbląg, pogłębienia wymagać będzie też tor wodny przez płytki niestety Zalew Wiślany.

Przekop Mierzei Wiślanej ma zostać otwarty 17 września (Fot, Materiały prasowe NDI/BESIX)

Urząd Morski jest inwestorem budowy, generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z sopockiej firmy NDI i belgijskiej Besix. 

- Etap pierwszy budowy przekopu już jest na ukończeniu, z czego bardzo się cieszymy. Jesteśmy w fazie odbiorów technicznych, przed odbiorem końcowym. Natomiast wiele obiektów ma już pozwolenie na użytkowanie. Są to oba mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około dwóch kilometrów – wylicza Andrzej Małkiewcz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Dotąd największą część prac zrealizowano na lądzie, czyli w rejonie kanału, śluzy i układu drogowego. Trwa tam teraz m.in. uruchamianie nadrzędnego systemu sterowania NSS oraz jego integracja z systemem automatyki mostu północnego, bram śluz oraz zewnętrznymi systemami instalowanymi na terenie przeprawy. Montowane są też kamery systemu telewizji dozorowej (poza falochronami), głośniki ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenie drogowe czy tablice zmiennej treści toru wodnego.

(Materiały prasowe NDI | BESIX)

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama