Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Coraz bliżej do obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Zapadła już decyzja o przebiegu obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Trasa będzie miała długość ponad 16 km i powstanie na południe od miasta. Projekt przewiduje budowę czterech węzłów drogowych. Inwestycja otrzymała pozytywną opinię środowiskową. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem koncepcji programowej.
(fot. Tomasz Rogalski)

Do realizacji wybrano V wariant przebiegu obwodnicy, który omija miasto od południa. Trasa powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22. Wydana jest już decyzja środowiskowa na wspomniany przebieg trasy. Co ważne, decyzja się już uprawomocniła – nie wpłynęły żadne skargi.

Trasa będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to, że jak już będzie gotowa, to pojedziemy nią z prędkością od 60 do 100 km/h. W ciągu obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Wszystko zależy od wyników przeprowadzonej analizy.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma poprawić płynność układu komunikacyjnego, skrócić czas podróży oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

(fot. Tomasz Rogalski)

– Momentem, który dla nas był pełen obaw, to czas konsultacji społecznych – mówił podczas konferencji prasowej Magdalena Forc-Cherek, wójt gminy Starogard. – Mogły one zaowocować odwołaniami mieszkańców, czy też różnych organizacji środowiskowych.

Tak się, na szczęście, nie stało. Jak zauważyła pani wójt, prowadzone konsultacje były bardzo konkretne, szeroko zakrojone – mieszkańcy, którzy interesowali się tą inwestycją, uzyskali odpowiedzi na wszystkie pytania, które ich nurtowały.

– Z inicjatywy miasta Starogard powstało studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – mówiła Magdalena Forc-Cherek. – Jakby konsekwencją tego jest decyzja środowiskowa, która uwzględniała analizę wszystkich wariantów rozważanych dla obwodnicy. Dużą pracę w tzw. międzyczasie wykonali panowie poseł i wojewoda, którzy zabiegali o wpisanie tego zadania na listę rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” – i to skutecznie.

(fot. Tomasz Rogalski)

– Cieszymy się, mamy decyzję środowiskową i możemy podejmować dalsze działania – mówi Kinga Gierlach, p.o. dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. – W tej chwili pracujemy nad koncepcją programową, która jest niezbędna w dalszych działaniach. Prawdopodobnie w drugiej połowie przyszłego roku będziemy finalizować koncepcję. Myślę, że odbiory będą się dokonywały jesienią. To też jest etap kiedy będziemy się przygotowywać do przetargu w formule „Zaprojektuj i wybuduj”, czyli wykonawca wyłoniony w przetargu będzie, po pierwsze, projektował naszą obwodnicę, a po drugie, już wykonywał prace budowlane. Wariant V, bo nad tym się pochylamy, to ponad 16 km dróg z pełną infrastrukturą. Wyzwanie przed nami duże.

PRZECZYTAJ TEŻ: Sytuacja finansowa Starogardu Gdańskiego „pod lupą” Rady Gospodarczej

Poseł Kazimierz Smoliński przyznał, że najczęściej przy tego typu inwestycjach, najczęściej problemy pojawiają się na etapie wydawania decyzji środowiskowej.

– To, że nikt się od tej decyzji nie odwołał, to jest rzadkość – stwierdził poseł. – Gratulacje dla pani wójt, dyrektor Generalnej Dyrekcji za tak dobre przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych. Na dziś może być niepokój, bo to inwestycja około 600-milionowa, ale to wszystko rozkłada się w czasie, realizowane będzie etapowo. Mamy już przybliżony harmonogram działań.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowo wybudowane rondo w Starogardzie już dostępne dla kierowców

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich, zauważył, że budowa obwodnicy metropolitalnej, jest przykładem najdłużej trwających przygotowań ze względu na liczne odwołania organizacji środowiskowych.

– W przypadku obwodnicy dla Starogardu nie ma takiego zagrożenia – stwierdził wojewoda. – Ta obwodnica zapewni większy komfort nie tylko dla mieszkańców Starogardu, ale będzie także służyła wszystkim mieszkańcom powiatu, ale i Pomorza, turystom.

Program budowy 100 obwodnic. Gdzie powstaną na Pomorzu?

Przypomnijmy, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:

  • Brzezia w ciągu DK25 (trwają prace budowlane),
  • Człuchowa w ciągu DK22/25 (trwa przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej - STEŚ-R),
  • Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (trwa przygotowanie dokumentacji STEŚ-R),
  • Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (jest przygotowywana Koncepcja programowa),
  • Sztumu w ciągu DK55 (trwa przygotowanie kompleksowej dokumentacji).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama