Z zakupami czekamy do ostatniej chwili. Z badania Payback Opinion Poll wynika, że ponad połowa pytanych robi je w przyszłym tygodniu – kilka dni przed świętami, zderzając się z dużo wyższymi niż jeszcze kilka miesięcy temu cenami podstawowych wielkanocnych produktów.
Nie oznacza to jednak, że zamierzamy wydać dużo więcej niż w ubiegłym roku.
- Zdecydowana większość konsumentów (68 proc.) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w 2022 roku pomiędzy 101 a 500 zł.
- Na poprzednie święta wielkanocne większość Polaków wydawała do 400 zł.
Wpływ na rosnące ceny mają zarówno najwyższa w tym wieku inflacja – 10, 9 proc. w marcu, jak i wojna na Ukrainie. Ukraina była dotychczas jednym z największych na świecie eksporterów zbóż – piątym co do wielkości eksporterem pszenicy na świecie.
Wielkanoc 2022. Drogie jaja, drogi olej
W 2022 roku na wyższy wydatek trzeba być przygotowanym, kupując główny produkt świąteczny, czyli jaja – w połowie marca wzrost cen jaj w hurcie przekroczył 20 proc. rok do roku.
PRZECZYTAJ TEŻ: Drogo, coraz drożej. Wzrost cen i ponowne zamknięcie gospodarki budzą większe obawy Polaków niż kolejna fala pandemii
– Spodziewamy się jednak, że ta sytuacja przełoży się wkrótce na handel detaliczny. Kontrakty na dostawy po wynegocjowanych wcześniej cenach są nie do utrzymania, choćby ze względu na skokowy wzrost kosztów spowodowany drożejącymi paszami, które odpowiadają za 60 do 70 proc. ogółu drobiarskich wydatków – tłumaczy sytuację na rynku Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
- Za opakowanie 10 jaj, według koszyka cenowego dlahandlu.pl, trzeba obecnie zapłacić średnio 6,39 zł. Rok temu kosztowały 5,41 zł.
- Droższe są produkty, których używamy do pieczenia czy przyrządzania sałatek.
- Ceny oleju wzrosły rok do roku o 90 proc. – wynika z raportu Uce Research i Hiper-Com Poland.
- Margaryna do pieczenia w lutym była o 40 proc. droższa niż rok wcześniej, masło – o ok. 36 proc.
- Z lutowych danych GUS wynika, że oleje i tłuszcze jako kategoria były w lutym droższe o 23 proc. rok do roku.
Dotychczasowe wzrosty cen oleju wynikały z ograniczeń podażowych na światowym rynku olejów roślinnych. Pośrednio przekładało się to także na ceny masła. Ograniczenie dostaw oleju słonecznikowego z Ukrainy dodatkowo podbiło wzrosty cen. Wyższe ceny olejów znajdą odzwierciedlenie w podwyżkach cen majonezu.
Mariusz Dziwulski / z zespołu analiz sektorowych PKO BP
Z kolei analitycy Banku BNP Paribas wyliczyli, że koszyk produktów spożywczych, najczęściej kupowanych przed Wielkanocą, będzie o około 20 proc. droższy w porównaniu z przedświątecznym okresem ubiegłego roku. W skład analizowanego koszyka weszły: 1 kg chleba pszenno-żytniego, 2 kg mąki pszennej, 2 kg mięsa wieprzowego, 2 kg kurczaka patroszonego, 0,5 kg szynki wieprzowej, 1 kg kiełbasy wędzonej, 1 kg twarogu półtłustego, 30 jaj, 1 kg masła, 1 kg oleju rzepakowy, 1 kg jabłek, 1 kg buraków, 1 kg marchwi, 1 kg cebuli, 3 kg ziemniaków, 1 kg cukru i 2 litry soku jabłkowego.
- Najbardziej, bo o ponad połowę, wzrosną – według ich wyliczeń – ceny tłuszczów roślinnych.
- Blisko o 30 proc. więcej zapłacimy za masło,
- a za twaróg – o ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem,
co – jak tłumaczą analitycy – wynika głównie z ograniczonej podaży mleka u największych eksporterów na świecie i utrzymującego się silnego popytu na produkty mleczarskie.
PRZECZYTAJ TEŻ: Wszystkie ceny w górę. Również za miejsce na... cmentarzu
- Eksperci BNP Paribas uważają, że podrożeją także owoce i warzywa.
- Najmniej drożały dotąd wędliny, ale już widać (o ok. 30 proc. rok do roku) wzrost cen mięsa drobiowego.
- Z kolei wieprzowina na sklepowych półkach może być o ok. 7 proc. droższa wobec roku ubiegłego.
– W lutym w relacji rocznej wędliny podrożały jedynie o 1,7 proc., czego przyczyną były wciąż niskie ceny trzody chlewnej. Niemniej, wzrosty cen wędlin mogą wyraźnie przyspieszyć w najbliższych tygodniach. Ceny skupu trzody chlewnej, z uwagi na spadki produkcji w UE, od połowy lutego do połowy marca wzrosły o ponad 60 proc. – ostrzega Mariusz Dziwulski.
Napisz komentarz
Komentarze